مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و استاندارد کردن مقیاس خشم چندبعدی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 87-86

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف از این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس خشم چندبعدی (خشم انگیختگی, نگرش خصمانه, خشم بیرونی, خشم درونی و موقعیت های خشم انگیز) در بین دانش آموزان دبیرستان های شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 87-86 است. برای این منظور, ابتدا مبانی نظری پژوهش های پیشین, مطالعه شد سپس بر اساس حیطه های سازه مذکور که از مطالعه منابع به دست آمده بود, برای طراحی پرسشنامه اقدام شد. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی سوالات ساخته شده در ارتباط با هر کدام از خرده آزمون ها و حذف سوالات نامناسب از آن, در مجموع 29 سوال برای اجرای نهایی بر روی گروهی متشکل از 400 نفر از دانش آموزان (212 مرد و 188 زن) که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شده بودند اجرا شد. پس از اجرا سوالات قبل از استفاده در تحلیل عاملی با شرط همبستگی کمتر از 0.3 با نمره کل غربال شد که 11 سوال در این مرحله حذف شد, سپس تحلیل عاملی سوالات انجام گرفت که در این مرحله نیز تعداد 10 سوال به دلیل اینکه چهار تا از عامل ها سه سوال و کمتر داشتند حذف شدند. که 29 سوال برای تحلیل نهایی باقی ماند. سپس با توجه به معنی دار بودن آزمون کرویت بارتلت (0.000) و مقدار KMO برابر0.88 , تحلیل عاملی با روش PC انجام شد. نتیجه تحلیل عاملی به روش چرخش واریمکس 5 عامل با 48.37 تبیین واریانس, همسویی با مبانی نظری سازه مورد بررسی را نشان داد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرانباخ 0.87 و از طریق روش آزمون آزمون مجدد 0.81 و نتایج همبستگی بین اجرای اول و دوم در پنج عامل به ترتیب 0.83, 0.86, 0.77, 0.81 و 0.79 به دست آمد. از روش تنصیف به منظور حصول اطمینان بیشتر نسبت به پایایی مقیاش ساخته شده استفاده شد. ضرایب پایایی برای هر دو نیمه به ترتیب برابر 0.85 (نیمه اول) و  0.82(نیمه دوم) بوده است. 0.77 پایایی کل آزمون مورد نظر است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها, تعیین هنجار, نقطه برش و شدت اختلال محاسبه گردید. نقطه برش برای این آزمون با توجه به میانگین و انحراف استاندارد 88.01 بدست آمد. با توجه به این نقطه برش درصد شیوع اختلال 7.2 درصد در کل نمونه و به تفکیک جنسیت 3.8 برای مردان و 11.2 برای زنان به دست آمد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرواز، راعد، دلاور، علی، و درتاج، فریبرز. (1390). ساخت و استاندارد کردن مقیاس خشم چندبعدی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 87-86. اندازه گیری تربیتی، 2(5)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/461083/fa

    Vancouver: کپی

    پرواز راعد، دلاور علی، درتاج فریبرز. ساخت و استاندارد کردن مقیاس خشم چندبعدی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 87-86. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1390؛2(5):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/461083/fa

    IEEE: کپی

    راعد پرواز، علی دلاور، و فریبرز درتاج، “ساخت و استاندارد کردن مقیاس خشم چندبعدی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 87-86،” اندازه گیری تربیتی، vol. 2، no. 5، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/461083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button