مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوشه های انگیزشی دانشجویان در دروس عمومی، تربیتی و اختصاصی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 72

چکیده

 هدف از این پژوهش شناسایی خوشه های انگیزشی دانشجویان در دروس عمومی, تربیتی و اختصاصی بود. مبانی نظری پژوهش نظریه خود تعیین گری دسی و رایان است که در آن منابع انگیزشی به پنج دسته انگیزش درونی, نظم دهی تشخیص داده شده, نظم دهی درون فکنی, نظم دهی بیرونی و بی انگیزگی تقسیم شده است. پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. آزمودنیها 159 نفر از دانشجویان دبیری دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بودند. برای تشخیص خوشه های انگیزشی پرسشنامه انواع انگیزش در کلاس بر روی آزمودنیها اجرا شد. با در اختیار داشتن نمرات آزمودنیها در انواع شیوه های انگیزشی در کلاس در هر سه نوع درس, تفاوت در شیوه های انگیزشی آنها در این دروس مقایسه شد. برای این مقایسه از یک تحلیل خوشه ای استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر کدام از دروس عمومی, تربیتی و اختصاصی دو خوشه انگیزشی وجود دارد: اولین خوشه یک نیمرخ انگیزشی خود تعیین گر بود که در آن دانشجویان سطوح بالایی از انگیزش درونی و نظم دهی تشخیص داده شده و سطوح پایینی از بی انگیزگی و انگیزش بیرونی داشتند. دومین نیمرخ انگیزشی که از تحلیل خوشه ای به دست آمد شامل دانشجویانی با مقادیر بالای بی انگیزگی و نظم دهی بیرونی, مقدار متوسط در نظم دهی تشخیص داده شده و مقادیر پایین در انگیزش درونی و نظم دهی درون فکنی بود. بررسی خوشه های انگیزشی دانشجویان در دروس عمومی, تربیتی و اختصاصی نشان داد که نسبت دانشجویان خوشه یک در دروس اختصاصی بیشتر از دروس عمومی و تربیتی بود. در دروس عمومی نسبت دانشجویان هر دو خوشه یکسان بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصرآبادی، جواد، احمدی، زینب، و عرفانی آداب، الهام. (1389). خوشه های انگیزشی دانشجویان در دروس عمومی, تربیتی و اختصاصی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 16(4 (58))، 57-72. SID. https://sid.ir/paper/462008/fa

    Vancouver: کپی

    مصرآبادی جواد، احمدی زینب، عرفانی آداب الهام. خوشه های انگیزشی دانشجویان در دروس عمومی, تربیتی و اختصاصی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1389؛16(4 (58)):57-72. Available from: https://sid.ir/paper/462008/fa

    IEEE: کپی

    جواد مصرآبادی، زینب احمدی، و الهام عرفانی آداب، “خوشه های انگیزشی دانشجویان در دروس عمومی, تربیتی و اختصاصی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 16، no. 4 (58)، pp. 57–72، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/462008/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button