مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,249
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت نفس و شاد کامی دانش آموزان پسر پایه اول

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 144

چکیده

 این پژوهش بمنظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت, عزت نفس و شادکامی دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان های دولتی شهر جیرفت در سال تحصیلی (87-86) انجام گردید. نمونه اولیه این پژوهش 120نفر از دانش آموزان بودند که به روش تصادفی خوشه ای از میان تمامی دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر جیرفت انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس, مقیاس شادکامی آکسفورد و عزت نفس روزنبرگ به عنوان پیش آزمون اجرا شد سپس جهت بررسی فرضیه های پژوهش, 28 نفر از افرادی را که در آزمون های انگیزه پیشرفت هرمنس و شادکامی آکسفورد نمره های پایینی کسب کرده بودند, انتخاب و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. در مرحله بعد, به گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 1.5 ساعته, مهارت-های مثبت اندیشی آموزش داده شد در حالی که گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکردند. یک هفته پس از پایان جلسه های آموزشی, پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس, شادکامی آکسفورد و عزت نفس روزنبرگ به عنوان پس آزمون روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون T گروههای مستقل روی تفاضل میانگین نمره های پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی تاثیری معنی دار بر افزایش نمره های انگیزه پیشرفت (P<0.001) و افزایش نمره های شادکامی (P<0.000) داشته است. هم چنین, این نتایج بیانگر این بود که آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر عزت نفس دانش آموزان تاثیری معنی دار نداشته است (P>0.280). روی هم رفته, نتایج بدست آمده در این پژوهش سودمندی و تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی در افزایش انگیزه پیشرفت و شادکامی دانش آموزان دبیرستانی را تایید می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

برخوری، حمید، رفاهی، ژاله، و فرح بخش، کیومرث. (1388). اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت, عزت نفس و شاد کامی دانش آموزان پسر پایه اول. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5)، 131-144. SID. https://sid.ir/paper/462171/fa

Vancouver: کپی

برخوری حمید، رفاهی ژاله، فرح بخش کیومرث. اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت, عزت نفس و شاد کامی دانش آموزان پسر پایه اول. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1388؛2(5):131-144. Available from: https://sid.ir/paper/462171/fa

IEEE: کپی

حمید برخوری، ژاله رفاهی، و کیومرث فرح بخش، “اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت, عزت نفس و شاد کامی دانش آموزان پسر پایه اول،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 5، pp. 131–144، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/462171/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button