مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,973
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر انگیزه یادگیری (درونی و بیرونی)، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 27

چکیده

 مقدمه: میزان انگیزه یادگیری و عزت نفس دانشجویان پرستاری به دلایل مختلفی مانند نگرش منفی افراد جامعه نسبت به رشته, شکاف بین تئوری و عمل و عدم رضایت از محیط بالینی پایین می باشد. آموزش مهارت های زندگی می تواند زمینه را برای افزایش عزت نفس و در نتیجه ارتقای انگیزه یادگیری آنان فراهم آورد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر انگیزه یادگیری (درونی و بیرونی), پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.روش: در این پژوهش نیمه تجربی پیش و پس آزمون با گروه کنترل, 160 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری مامایی تبریز و مراغه در سال تحصیلی 93-1392 شرکت نمودند. پس از انتخاب تصادفی دو دوره از بین ورودی های مختلف و اجرای پیش آزمون, دانشجویان به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی کلاس های آموزشی مهارت های زندگی را گذراندند. از مقیاسهای انگیزه تحصیلی هارتر, عزت نفس رزنبرگ و مقایسه میانگین نمرات دو ترم تحصیلی قبل و بعد از مداخله به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی (فراوانی و میانگین) و استنباطی (تی مستقل و وابسته, کوواریانس و مجذور کای) و نرم افزار 21 Spss تجزیه تحلیل گردید.یافته ها: پس از آموزش مهارت های زندگی, افزایش معنی داری بین میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون و پس آزمون انگیزه یادگیری درونی, عزت نفس, پیشرفت تحصیلی در گروه تجربی مشاهده گردید (p<0.05)با تعدیل تاثیر نمرات پیش آزمون, اختلاف بین میانگین نمرات پس آزمون پیشرفت تحصیلی, انگیزه یادگیری درونی و عزت نفس دانشجویان در دو گروه تجربی و کنترل معنی دار (p<0.01) است بطوری که مداخله به ترتیب 18%, 5%, 11% و 71% تغییرات واریانس انگیزه یادگیری درونی و بیرونی, پیشرفت تحصیلی و عزت نفس را تبیین می کند.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر انگیزه درونی, پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانشجویان پرستاری موثر بوده است, لذا لزوم توجه بیشتر به آموزش مهارت های اجتماعی آشکار می شود. پیشنهاد می شود دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به برگزاری برنامه هایی برای آموزش مهارت های زندگی و ارتقای سلامت روان به همراه مشاوره های تحصیلی اهتمام بیشتری بورزند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آقاجری، پروانه، حسین زاده، مینا، مهدوی، نادر، هشترودی زاده، محمد، و وحیدی، مریم. (1394). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر انگیزه یادگیری (درونی و بیرونی), عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 4(2 (پیاپی 12))، 18-27. SID. https://sid.ir/paper/238193/fa

Vancouver: کپی

آقاجری پروانه، حسین زاده مینا، مهدوی نادر، هشترودی زاده محمد، وحیدی مریم. تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر انگیزه یادگیری (درونی و بیرونی), عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1394؛4(2 (پیاپی 12)):18-27. Available from: https://sid.ir/paper/238193/fa

IEEE: کپی

پروانه آقاجری، مینا حسین زاده، نادر مهدوی، محمد هشترودی زاده، و مریم وحیدی، “تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر انگیزه یادگیری (درونی و بیرونی), عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 4، no. 2 (پیاپی 12)، pp. 18–27، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238193/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button