مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,942
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه معلمان نسبت به شیوه های نظارت و راهنمایی مدیران مدارس

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 در پژوهش حاضر, شیوه های نظارت و راهنمایی موجود و مطلوب مدیران مدارس بر اساس نظریه سرجیوانی و استارات, طی سه سبک نظارتی مبتنی بر مدیریت کلاسیک, روابط انسانی و منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش, توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه شامل 500 نفر از معلمان دوره ابتدایی استان اصفهان است که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری داده ها, پرسشنامه 96 سوالی محقق ساخته بر اساس نظریه سرجیوانی و استارت بوده که به طور همزمان, وضع موجود و مطلوب نظارت و راهنمایی در مدارس را در مقیاس لیکرت مورد بررسی قرار داده و پایایی آن نیز بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرانباخ در مجموع 0.96 بوده است. داده های پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل آماری شده اند. عمده ترین یافته های پژوهش حاکی از آن است که: (1 مدیران مدارس در حال حاضر از سبک نظارت و راهنمایی کلاسیک در حد متوسط و از سبک های روابط انسانی و منابع انسانی در حد زیاد استفاده می کنند, (2 معلمان میزان مطلوبیت رفتارهای نظارتی مبتنی بر سبک کلاسیک را در حد متوسط و سبک های روابط انسانی و منابع انسانی را در حد زیاد ارزیابی کرده اند, (3 بین میزان استفاده کنونی و وضع مطلوب بهره گیری مدیران از سبک نظارتی کلاسیک تفاوت معنادار وجود ندارد, ولی بین میزان استفاده کنونی و وضع مطلوب بهره گیری مدیران از سبک های نظارتی روابط انسانی و منابع انسانی تفاوت معنادار وجود داشته است, (4 بین میزان استفاده از سبک های نظارتی تفاوت معنادار وجود داشته است, بدین نحو که مدیران در درجه اول, سبک نظارتی روابط انسانی, در مرتبه دوم سبک نظارتی منابع انسانی و در مرتبه سوم, سبک نظارتی کلاسیک را به اجرا می گذارند, (5 بین میزان مطلوبیت سبک های نظارتی سه گانه, تفاوت معنادار وجود دارد, به این شکل که معلمان در درجه اول, سبک نظارتی روابط انسانی, در مرتبه دوم سبک نظارتی منابع انسانی و در مرتبه سوم, سبک نظارتی کلاسیک را مطلوب تلقی کرده اند, (6 بین میزان استفاده از سبک های نظارت و راهنمایی کنونی و میزان مطلوبیت بهره گیری از آن ها با عنایت به متغیر های تعدیل کننده مورد بررسی, تفاوت معنادار وجود داشته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سبحانی نژاد، مهدی، و آقاحسینی، تقی. (1385). بررسی دیدگاه معلمان نسبت به شیوه های نظارت و راهنمایی مدیران مدارس. دانشور رفتار، 13(18 (ویژه مقالات علوم تربیتی 6))، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/46330/fa

Vancouver: کپی

سبحانی نژاد مهدی، آقاحسینی تقی. بررسی دیدگاه معلمان نسبت به شیوه های نظارت و راهنمایی مدیران مدارس. دانشور رفتار[Internet]. 1385؛13(18 (ویژه مقالات علوم تربیتی 6)):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/46330/fa

IEEE: کپی

مهدی سبحانی نژاد، و تقی آقاحسینی، “بررسی دیدگاه معلمان نسبت به شیوه های نظارت و راهنمایی مدیران مدارس،” دانشور رفتار، vol. 13، no. 18 (ویژه مقالات علوم تربیتی 6)، pp. 1–20، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46330/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button