مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر میزان استرس و شیوه های مقابله با استرس نوجوانان مراکز شبه خانواده

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی براسترس و شیوه های مقابله با استرس نوجوانان مراکز شبه خانواده بود. بدین منظور از بین جامعه آماری, شامل 50 نفر نوجوانان مراکز شبه خانواده شهرستان های اصفهان, خمینی شهر و شهرضا, تعداد 30 دختر و 20 پسر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. نمونه های این پژوهش عبارت بودند از گروه آزمایش, متشکل از 15 دختر و 10 پسر که آموزش گروهی مهارت های زندگی را درطول 10 جلسه هفتگی دریافت کردند و گروه کنترل, متشکل از همین تعداد افراد که این آموزش را دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش, پرسشنامه های استرس و فشار روانی ملک پور در 1376 و شیوه های مقابله با استرس پاکر و اندلر در 1991 بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری, حاکی از آن بود که آموزش مهارت های زندگی, موجب کاهش معنادار در میانگین نمرات استرس گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید (P=0.001) همچنین این آموزش موجب افزایش معنادار در میانگین نمرات شیوه مقابله مساله مدار ((P=0.001 و کاهش معنادار در میانگین نمرات شیوه مقابله هیجان مدار (P=0.001) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید, لکن آموزش مهارت های زندگی, کاهش معناداری در میانگین نمرات شیوه مقابله اجتناب مدار گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان نداد (P=0.735). نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زندگی می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید, برای نوجوانان مراکز شبه خانواده به کار رود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی، الهام، ملک پور، مختار، و عریضی سامانی، سیدحمیدرضا. (1388). بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر میزان استرس و شیوه های مقابله با استرس نوجوانان مراکز شبه خانواده. دانشور رفتار، 16(34 (ویژه مقالات روان شناسی 12))، 21-28. SID. https://sid.ir/paper/46377/fa

Vancouver: کپی

رضایی الهام، ملک پور مختار، عریضی سامانی سیدحمیدرضا. بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر میزان استرس و شیوه های مقابله با استرس نوجوانان مراکز شبه خانواده. دانشور رفتار[Internet]. 1388؛16(34 (ویژه مقالات روان شناسی 12)):21-28. Available from: https://sid.ir/paper/46377/fa

IEEE: کپی

الهام رضایی، مختار ملک پور، و سیدحمیدرضا عریضی سامانی، “بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر میزان استرس و شیوه های مقابله با استرس نوجوانان مراکز شبه خانواده،” دانشور رفتار، vol. 16، no. 34 (ویژه مقالات روان شناسی 12)، pp. 21–28، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46377/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button