مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,070
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های خواندن و نوشتن و طبقه بندی نارسا خوان های رشدی فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 22

چکیده

نارسا خوانی رشدی, یکی از مباحث مهم و ناشناخته مسایل اختلال در خواندن است. شماری از پژوهشگران در پی این بوده اند که می توان برای این اختلال, طبقه بندی ارایه کرد. این تحقیق, با هدف بررسی و طبقه بندی کودکان نارسا خوان رشدی فارسی زبان, با استفاده از تجزیه و تحلیل خطا های خواندن و نوشتن انجام شده است. این پژوهش از نوع مقطعی تحلیلی بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انجام گرفت. آزمودنی های تحقیق از میان کودکان فارسی زبان پایه دوم دبستان شهر تهران و با استفاده از آزمون تشخیصی خواندن شیرازی-نیلی پور انتخاب شدند. برای مشخص شدن انواع نارسا خوانی رشدی؛ خطا های خواندن و نوشتن کودکان در فعالیت های خواندن و نوشتن آن ها, مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل مسیرهای خواندن و نوشتن آزمودنی ها, از آزمون های «تی» مستقل و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد(p<0.05)  در این پژوهش بیش ترین خطا ها در نوشتن کلمات به خطا های بینایی و بیش ترین تعداد خطا های خواندن متن, به خطای امتناع تعلق داشت. نتایج این تحقیق نشان داد که به طور مشخص و واضح نمی توان مرزهای طبقات نارسا خوانی را تعیین کرد. این یافته ها, همخوان با نظریاتی است که نارسا خوانی را یک سندرم می دانند و معتقدند که نارسا خوانی رشدی دارای تنوعات مختلف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی، مجید، نیلی پور، رضا، شیرازی، طاهره سیما، رهگذر، مهدی، و بیگلریان، اکبر. (1387). بررسی ویژگی های خواندن و نوشتن و طبقه بندی نارسا خوان های رشدی فارسی زبان. دانشور رفتار، 15(31 (ویژه مقالات روان شناسی 11))، 15-22. SID. https://sid.ir/paper/46403/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی مجید، نیلی پور رضا، شیرازی طاهره سیما، رهگذر مهدی، بیگلریان اکبر. بررسی ویژگی های خواندن و نوشتن و طبقه بندی نارسا خوان های رشدی فارسی زبان. دانشور رفتار[Internet]. 1387؛15(31 (ویژه مقالات روان شناسی 11)):15-22. Available from: https://sid.ir/paper/46403/fa

    IEEE: کپی

    مجید سلطانی، رضا نیلی پور، طاهره سیما شیرازی، مهدی رهگذر، و اکبر بیگلریان، “بررسی ویژگی های خواندن و نوشتن و طبقه بندی نارسا خوان های رشدی فارسی زبان،” دانشور رفتار، vol. 15، no. 31 (ویژه مقالات روان شناسی 11)، pp. 15–22، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button