مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,133
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 54

چکیده

 در پژوهش حاضر پنج سوال پژوهشی با هدف تحلیل میزان توجه کتاب های درسی فارسی, دینی, اجتماعی و تاریخ دوره ابتدایی و راهنمایی به محورها و مولفه های مفهومی مرتبط با دفاع مقدس, طرح و مورد بررسی واقع شده است. روش پژوهش, توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه پژوهش نیز شامل چهار عنوان کتاب درسی فارسی, دینی, اجتماعی و تاریخ دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی چاپ سال تحصیلی 82-83 (در مجموع بیست و چهار جلد کتاب درسی) بوده است که همه آن ها به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی واقع شده اند. ابزار اندازه گیری, چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و یافته های پژوهش نیز با بهره گیری از شاخص آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که: .1 در مجموع چهار عنوان کتاب مورد بررسی 903 مرتبه به مولفه های مفهومی مرتبط با دفاع مقدس توجه شده است. روند مذکور در کتاب های فارسی, دینی, اجتماعی و تاریخ به ترتیب 486, 149, 181 و 87 مرتبه بوده است, بنابراین درکتاب های فارسی بیش ترین و در کتاب های تاریخ کم ترین توجه به مفاهیم دفاع مقدس شده است. .2 در بین چهارده محور مفهومی مورد بررسی بیش ترین توجه به محور واژه ها و اصطلاحات دفاع مقدس و کم ترین توجه به محور خسارت های اجتماعی بوده است و به دو محور مفهومی؛ ابتکار, خلاقیت و خودکفایی هیچ گونه توجهی نشده است. .3 بیش ترین توجه به محورها و مولفه های مفهومی دفاع مقدس به ترتیب در کتاب های درسی پایه تحصیلی دوم راهنمایی, پنجم ابتدایی, چهارم ابتدایی, سوم ابتدایی, سوم راهنمایی, اول راهنمایی, اول ابتدایی و دوم ابتدایی بوده است. .4 در کتاب های درسی پایه دوم راهنمایی بیش ترین توجه به مفاهیم دفاع مقدس شده است و در کتاب های درسی پایه دوم ابتدایی هیچ گونه توجهی به این مفاهیم نشده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سبحانی نژاد، مهدی، و جعفری هرندی، رضا. (1386). بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی. دانشور رفتار، 14(27 (ویژه مقالات علوم تربیتی 9))، 39-54. SID. https://sid.ir/paper/466408/fa

Vancouver: کپی

سبحانی نژاد مهدی، جعفری هرندی رضا. بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی. دانشور رفتار[Internet]. 1386؛14(27 (ویژه مقالات علوم تربیتی 9)):39-54. Available from: https://sid.ir/paper/466408/fa

IEEE: کپی

مهدی سبحانی نژاد، و رضا جعفری هرندی، “بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی،” دانشور رفتار، vol. 14، no. 27 (ویژه مقالات علوم تربیتی 9)، pp. 39–54، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/466408/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button