مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مورد اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پزشکی در مراکز آموزش مهارتها سال 1384

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش پزشکی در کشورهای کمتر توسعه یافته عمدتا برارزیابی و ارتقای علمی پزشکان تاکید می کند اما در کشورهای توسعه یافته در برنامه های آموزش پزشکی مداوم بخشی هم برای بهبود مهارتهای ارتباطی گنجانده شده است. آموزش مهارتهای ارتباطی، یکی ازمباحث مهم آموزش پزشکی است در حالی که آموزش این مهارتها در برنامه رسمی آموزش پزشکی کشور گنجانده نشده است. بنابراین به منظور برنامه ریزی و تدوین دروسی که در آن دانشجوی پزشکی بتواند با اصول ارتباط صحیح با بیمار آشنا شود، تعیین دیدگاه اساتید بالینی درباره آموزش این مهارتها ضروری است.روش و ابزار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد. مطالعه به صورت سرشماری انجام شد و پرسشنامه در اختیار تمامی اعضا هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفت. 46 نفر در مطالعه شرکت داشتند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک، نگرش و سوالات باز بود.نتایج: از مجموع 46 نفر شرکت کنندگان در مطالعه 34.8% خانم و 56.2% آقا بودند از نظر سن 41.3% بین 30 تا 39 سال و 56.5% بین 40 تا 49 سال بودند و سابقه تدریس 10.9% کمتر از 4 سال 39.1% بین 5 تا 9 سال و 41.3% بین 10 تا 14 سال و تنها 8.7% بین 15 تا 19 سال سابقه تدریس داشتند. در مورد نگرش، همه اعضای هیات علمی نگرش مثبت درباره آموزش مهارتهای ارتباطی داشتند و نگرش با هیچکدام از مشخصات دموگرافیک مثل جنس، سن و سابقه تدریس رابطه آماری معنی داری نشان نداد. همچنین در پاسخ به سوال باز که آموزش این مهارتها در چه مقطعی و توسط چه کسانی و در قالب چند واحد درسی باشد نظرات متفاوتی مطرح شده که به تفصیل در اصل مقاله خواهد آمد.نتیجه گیری: دیدگاه کلیه اعضا هیات علمی صرفنظر از جنس، سن و سابقه تدریس نسبت به آموزش مهارتها مثبت می باشد.پیشنهاد: با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد می شود که حد اقل 2 واحد آموزش مهارتهای ارتباطی در برنامه آموزش پزشکی گنجانده شود. بهتر است آموزش بخشی از واحد پیشنهادی در مرکز مهارتهای بالینی به صورت کارگاه برگزار گردد و تمامی دانشجویان پزشکی ملزم به شرکت در کارگاه گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برجی، اباصلت، و کیانی، فاطمه. (1384). بررسی دیدگاه اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مورد اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پزشکی در مراکز آموزش مهارتها سال 1384. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/467009/fa

    Vancouver: کپی

    برجی اباصلت، کیانی فاطمه. بررسی دیدگاه اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مورد اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پزشکی در مراکز آموزش مهارتها سال 1384. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/467009/fa

    IEEE: کپی

    اباصلت برجی، و فاطمه کیانی، “بررسی دیدگاه اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مورد اهمیت آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پزشکی در مراکز آموزش مهارتها سال 1384،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/467009/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button