مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اهمیت نقشهای آموزشی مدرسان در محیط بالینی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: ارتقای کیفی آموزش به معنای بهبود چگونگی وضعیت فرآیند یاددهی- یادگیری و کلیه عناصر دخیل در عرصه های مرتبط با تعلیم و تربیت، به عنوان یکی از رسالتهای دانشگاه محسوب گشته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. عوامل بسیاری بر ارتقای کیفیت آموزش، تاثیرگذار هستند. در این رهگذر توجه به یکی از مهمترین این عوامل یعنی اعضای هیات علمی دانشگاه و نقشهای متعدد آموزشی آنان، امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است. اهداف این پژوهش عبارتند از: تعیین اهمیت نقشهای آموزشی مدرسان در عرصه بالینی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. تعیین اهمیت مسوولیتهای فردی که برای آینده مد نظراست.روش و ابزار: پس از تدوین طرح اولیه، جهت دستیابی به اهداف مورد نظر، اطلاعات از طریق پرسشنامه با 36 سوال در مقیاس لیکرت جمع آوری شد. این پرسشنامه در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر روایی و پایایی مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین ترتیب که در ابتدا با بهره گیری از نظرات اعضای هیات علمی، سنجش روایی محتوا و وزن دهی به هر یک از عبارات انجام شد و پس از استفاده از ضریب آلفای کرانباخ (ثبات درونی) پرسشنامه تعیین گردید.نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده 18 (%72) نفر اهمیت نقش مدرسین به عنوان تامین کننده اطلاعات را جهت اجرای برنامه های آموزشی در محیط بالینی، زیاد و بسیار زیاد دانسته و تنها 3 نفر گزینه کم را انتخاب کرده اند. در ارتباط با نقشهای تسهیل کننده، الگوی نقش، امتحان کننده، طراح و برنامه ریز، طراح منابع آموزشیبه ترتیب  19 (%73)نفر، 24 (%96)  نفر،  19 (%73)نفر،  20 (%76)نفر، 21 (%78)نفر با انتخاب گزینه بسیار زیاد و زیاد، اهمیت نقشهای مذکور را جهت اجرای برنامه های آموزشی تایید کرده اند. در خصوص مسوولیتهای فردی که مدرسین برای آینده ترسیم کرده اند، اطلاعات بدست آمده عبارتند از: تامین کننده اطلاعات 14 (%61) نفر، الگوی نقش 22 (%91.7)نفر،  تسهیل کننده (%88) 21نفر،  امتحان کننده 17 (%70.8) نفر،  طراح و برنامه ریز 16 (%68.6) نفر، طراح منابع آموزشی 18 (%72.3) نفر.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، مدرسین نقشهای آموزشی متعددی برای خویش قایلند و از نظر آنان اهمیت نقشهای مذکور جهت اجرای برنامه های آموزشی و با توجه به مسوولیتهای فردی که برای آینده خود ترسیم نموده اند، با یکدیگر متفاوت است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ریاضی، سپند، و صفری، مژگان. (1384). بررسی اهمیت نقشهای آموزشی مدرسان در محیط بالینی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/469395/fa

    Vancouver: کپی

    ریاضی سپند، صفری مژگان. بررسی اهمیت نقشهای آموزشی مدرسان در محیط بالینی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/469395/fa

    IEEE: کپی

    سپند ریاضی، و مژگان صفری، “بررسی اهمیت نقشهای آموزشی مدرسان در محیط بالینی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/469395/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button