مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,353
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مولفه های فرهنگ عمومی در کتاب های درسی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 106

کلیدواژه

کتب فارسی (بخوانیم و بنویسیم)Q2

چکیده

 در سال های اخیر تحولات عمده ای در عرصه های فرهنگی, اجتماعی, سیاسی و اقتصادی در جهان و خصوصا در کشور ما ایجاد شده است. در این راستا آگاهی از فرهنگ عمومی رایج و عوامل موثر بر آن بین مردم و سیاستگذاران و برنامه ریزان درسی که متولی انتقال این مفاهیم فرهنگی به کتب درسی می باشند. اهمیت ویژه ای دارد. مولفه های فرهنگ عمومی عبارتند از مولفه های اجتماعی فرهنگی, سیاسی, اقتصادی و مذهبی که هر کدام به گویه هایی دسته بندی شده اند. این پژوهش از نوع توصیفی و در گروه پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق تحلیل محتوا می باشد. با استفاده از این روش به تحلیل کتاب های درسی فارسی (بخوانیم و بنویسیم) دوره ابتدایی تحصیلی هم چنین اهداف کلی جمهوری اسلامی ایران, اهداف دوره ابتدایی تحصیلی و اهداف درس فارسی«بخوانیم و بنویسیم» پرداخته شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که اولویت بندی مولفه های فرهنگ عمومی در کتب فارسی (بخوانیم و بنویسیم) در 5 پایه ابتدایی نزدیک به هم می باشد.این در حالی است که در محتوای کتب فارسی «بخوانیم و بنویسیم» دوره ابتدایی تحصیلی از میان مولفه های فرهنگ عمومی بیشترین تاکید بر مولفه های اجتماعی فرهنگی با 55.95 درصد و بعد از آن بیشترین توجه به مولفه های مذهبی با 20.61 درصد و بعد از آن مولفه های اقتصادی با 12.11 درصد و در آخر مولفه های سیاسی با 11.32 درصد می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهیدی، سارا، احمدی، پروین، و صمدی، پروین. (1392). مولفه های فرهنگ عمومی در کتاب های درسی دوره ابتدایی. مطالعات ملی، 14(3 (55))، 77-106. SID. https://sid.ir/paper/469898/fa

    Vancouver: کپی

    شهیدی سارا، احمدی پروین، صمدی پروین. مولفه های فرهنگ عمومی در کتاب های درسی دوره ابتدایی. مطالعات ملی[Internet]. 1392؛14(3 (55)):77-106. Available from: https://sid.ir/paper/469898/fa

    IEEE: کپی

    سارا شهیدی، پروین احمدی، و پروین صمدی، “مولفه های فرهنگ عمومی در کتاب های درسی دوره ابتدایی،” مطالعات ملی، vol. 14، no. 3 (55)، pp. 77–106، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/469898/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button