مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

410
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر پیروی از درمان و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 70

چکیده

 هدف: دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که با مشکلات روان شناختی به ویژه خشم رابطه زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.روش: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون, از بین 200 بیمار دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به یک مطب خصوصی, تعداد 28 نفر که پس از پاسخ گویی به پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم 2, در این آزمون نمره بالا کسب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند. سپس این بیماران به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و علاوه بر گرفتن آزمایش HbA1c خون, پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابت به منظور بررسی پیروی از درمان در این بیماران, در مورد آنها اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای در دوره آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی- رفتاری برگزار شد, شرکت نمود اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان مداخله, میزان HbA1c خون افراد هر دو گروه, مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و تمام افراد به پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابت به عنوان پs آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری موجب افزایش میزان پیروی از درمان و کاهش قند خون (HbA1c) گروه آزمایش شده است.نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری می تواند در بهبود پیروی از درمان و کنترل قند خون (HbA1c) بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثربخش باشد. بنابراین ارائه چنین آموزش هایی در کنار سایر مداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت, توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اورکی، محمد، زارع، حسین، شیرازی، نسترن، و حسن زاده پشنگ، سمیرا. (1391). اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر پیروی از درمان و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. روانشناسی سلامت، 1(4)، 56-70. SID. https://sid.ir/paper/470950/fa

    Vancouver: کپی

    اورکی محمد، زارع حسین، شیرازی نسترن، حسن زاده پشنگ سمیرا. اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر پیروی از درمان و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. روانشناسی سلامت[Internet]. 1391؛1(4):56-70. Available from: https://sid.ir/paper/470950/fa

    IEEE: کپی

    محمد اورکی، حسین زارع، نسترن شیرازی، و سمیرا حسن زاده پشنگ، “اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر پیروی از درمان و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2،” روانشناسی سلامت، vol. 1، no. 4، pp. 56–70، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/470950/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button