مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,808
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان به کارگیری واژگان پایه در کتاب های بخوانیم و بنویسیم سال اول دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 102

چکیده

 یکی از مسایل مهمی که نویسندگان و مولفان کتاب های کودکان و نوجوانان باید بدان توجه کافی داشته باشند, به کارگیری واژه های متناسب با دامنه واژگانی این گروه سنی است, چرا که در صورت به کارگیری واژه های نامناسب و نامانوس در آثار تهیه شده برای دانش آموزان این رده سنی آنها در به دست آوردن مهارت های زبانی وغیر زبانی با مشکلات متعددی مواجه می شوند. این مساله زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که در کتاب های درسی, واژگان به کار رفته تناسب لازم را با پایه تحصیلی مورد نظر نداشته باشند. یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین مجموعه کتب درسی, کتاب های بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدایی به ویژه پایه اول ابتدایی است. این مقاله بر آن است تا با مطالعه و بررسی کلمات به کار رفته در کتاب های بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی و مقایسه آن با واژگان پایه تعیین شده توسط نعمت زاده (1384) و (1387) میزان بهره گیری از واژگان پایه را در این کتاب ها رصد کند و در نتیجه میزان تطابق واژه های موجود در این کتاب ها و فهرست واژگان پایه نعمت زاده و همکاران را تعیین کند. نتایج این بررسی نمایانگر این بود که تنها 91 واژه از واژگان پایه در میان 708 کلمه موجود در کتابهای بخوانیم و بنویسیم پایه اول دیده می شود که تعداد قابل توجهی به نظر نمیرسد, اما از منظری دیگر وقتی حضور 66.42 درصدی (نسبت 91 به 137 (واژگان پایه پربسامد) را ملاحظه می کنیم در می یابیم که حدود دو سوم از واژگان پایه پر بسامد تعیین شده در طرح نعمت زاده (1384 و 1387) در کتاب های مورد نظر به کار رفته است که میزان درخور توجهی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علوی مقدم، سیدبهنام. (1391). بررسی میزان به کارگیری واژگان پایه در کتاب های بخوانیم و بنویسیم سال اول دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی، 7(27)، 85-102. SID. https://sid.ir/paper/471030/fa

    Vancouver: کپی

    علوی مقدم سیدبهنام. بررسی میزان به کارگیری واژگان پایه در کتاب های بخوانیم و بنویسیم سال اول دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1391؛7(27):85-102. Available from: https://sid.ir/paper/471030/fa

    IEEE: کپی

    سیدبهنام علوی مقدم، “بررسی میزان به کارگیری واژگان پایه در کتاب های بخوانیم و بنویسیم سال اول دوره ابتدایی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 7، no. 27، pp. 85–102، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471030/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button