مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه)

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 184

چکیده

 هدف از نوشتار حاضر ارائه اصول و معیارهایی برای پرورش خلاقیت های محیطی کودکان به کمک طراحی معماری و منظر مدارس است. به این منظور روش تحقیق تحلیل محتوای متون در حوزه طراحی معماری و روانشناسی رشد و تحلیل معماری رایج در مدارس ابتدایی کشور مورد استفاده قرار گرفته است. یافته تحقیق با تاکید بر نگرش آموزش خلاق به عنوان یک هدف بنیادین, معیارهای 1) دسترس پذیری و نظم پذیری, 2) جذابیت و شگفت انگیزی 3) شایستگی و پاسخگویی, 4) آسایش و ایمنی, 5) طبیعت گرایی و منظره پردازی 6) سادگی وخوانایی را برای طراحی مدارس و مناظر بیرونی آن مطرح می سازد. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که طرح محوطه سازی حیاط, معماری وجزئیات کف ها, جداره ها و دیوارهای کلاس ها, راهرو ها, سالن ها, مبلمان داخلی و بهره گیری از عناصر کمک آموزشی به صورت متنوع, انعطاف پذیر و نظارت پذیر می توانند جشنواره ای از کنجکاوی, تخیل, تجسم, بازی سازی و در نهایت بروز خلاقیت کودکان پدید آورند. همچنین مشارکت مستقیم کودکان در خلق و بهره برداری از یک فضای جمعی چند عملکردی و مجهز به فناوری های نوین دیجیتالی, علاوه بر بسترسازی حضور و تعامل فعال در محیط مدرسه, امکان رشد جسمی, ذهنی, اجتماعی و پرورش خلاقیت های محیطی آنان را تقویت می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری، محمد، و عظمتی، حمیدرضا. (1390). فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه). مطالعات برنامه درسی، 6(22)، 163-184. SID. https://sid.ir/paper/471450/fa

    Vancouver: کپی

    باقری محمد، عظمتی حمیدرضا. فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه). مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1390؛6(22):163-184. Available from: https://sid.ir/paper/471450/fa

    IEEE: کپی

    محمد باقری، و حمیدرضا عظمتی، “فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه)،” مطالعات برنامه درسی، vol. 6، no. 22، pp. 163–184، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471450/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button