مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

337
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سوگیری های خودکارآمدی ریاضی با انگیزش، عواطف و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 166

چکیده

 هدف از این مطالعه, بررسی میزان سوگیری باورهای خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به ملاک های بیرونی, و تاثیر آن بر پیامدهای انگیزشی, عاطفی و عملکرد تحصیلی آنان بوده است. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان پابه دوم راهنمایی تشکیل می دادند و نمونه مورد مطالعه شامل 273 نفر از دانش آموزان (150 دختر و 123 پسر) بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای متشکل چند مقیاس برای سنجش خودکارآمدی, انگیزش, عواطف و احساس نسبت به مدرسه, به همراه یک آزمون ریاضی محقق ساخته بوده است. بر اساس اختلاف نمره مقیاس خودکارآمدی با معدل سه نمره ارزیابی معلمان, ارزیابی همکلاسان و نمره کسب شده در آزمون ریاضی, دانش آموزان به سه گروه دارای قضاوت های خودکارآمدی خوشبینانه, واقع بینانه و بدبینانه تقسیم شدند. تحلیل داده ها با استفاده از شیوه تحلیل واریانس و آزمون تی صورت گرفته است. یافته ها نشان داد که بیشتر دانش آموزان دچار خطای بیش برآورد خودکارآمدی تحصیلی هستند. تحلیل واریانس پیامدهای انگیزشی و عاطفی حاکی از تفاوت معنادار میانگین گروه دارای باورهای خودکارآمدی واقع بینانه و بدبینانه, به نفع گروه اول بود. همچنین در متغیر عملکرد ریاضی میانگین های هر سه گروه بطور معناداری از یکدیگر متفاوت بودند. گروه دارای باورهای بدبینانه بالاترین و گروه دارای باورهای خوشبینانه کمترین نمره عملکرد ریاضی را دارا بودند. این نتایج نشان دهنده ارتباط نوع باورهای خودکارآمدی دانش آموزان با جنبه های انگیزشی, عاطفی و عملکردی در امور تحصیلی است. با توجه به برآورد غیر واقع بینانه دانش آموزان از کارآمدی تحصیلی خود, توصیه می شود درباره واقعی تر نمودن خودکارآمدی آنان چاره اندیشی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیر، محمد، حسین چاری، مسعود، و بحرانی، محمود. (1391). رابطه سوگیری های خودکارآمدی ریاضی با انگیزش, عواطف و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 8(24)، 143-166. SID. https://sid.ir/paper/471509/fa

    Vancouver: کپی

    خیر محمد، حسین چاری مسعود، بحرانی محمود. رابطه سوگیری های خودکارآمدی ریاضی با انگیزش, عواطف و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1391؛8(24):143-166. Available from: https://sid.ir/paper/471509/fa

    IEEE: کپی

    محمد خیر، مسعود حسین چاری، و محمود بحرانی، “رابطه سوگیری های خودکارآمدی ریاضی با انگیزش, عواطف و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 8، no. 24، pp. 143–166، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471509/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button