مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,077
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

264
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روند پذیرش منابع مرجع الکترونیکی در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های کشور بر مبنای نظریه اشاعه نوآوری ها

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 124

چکیده

 منابع مرجع الکترونیکی از مهم ترین فناوری هایی به شمار می آید که در سال های اخیر محیط کتابخانه ها را دستخوش تحولات مثبتی نموده است. با در نظر گرفتن منابع مذکور به عنوان یک نوآوری در محیط کتابخانه ها تحقیق حاضر به بررسی روند اشاعه منابع مرجع الکترونیکی رد محیط کتابخانه های دانشگاهی پرداخته است. برای این منظور نظریه اشاعه نوآوری ها از جامعه شناس معروف اورت ام. راجرز به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب گردید.این تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است و جامعه پژوهش شامل کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم, تحقیقات و فناوری است.از آن جا که در نظریه راجرز اصل گروه بندی پذیرندگان یک نوآوری مورد تاکید قرار گرفته است, در این تحقیق نیز کتابخانه های پذیرنده منابع مرجع الکترونیکی بر اساس زمان پذیرش منابع مذکور به ترتیب به سه گروه کتابخانه های پیشرو, محافظه کار و کندپذیر تقسیم شدند.نتایج حاصل از تحلیل داده های گردآوری شده نشان می دهد که منحنی پذیرش منابع مرجع الکترونیکی در طول زمان کاملا بهنجار بوده و برهمین اساس آهنگ پذیرش این منابع در طول زمان به صورت S شکل در آمده است.همچنین چهار مرحله آگاهی, ترغیب, تصمیم و همنوایی که در نظریه راجرز برای فرایند اشاعه یک نوآوری تعریف شده اند, در میان کتابخانه های پذیرنده تشخیص داده شد. نتایج نشان می دهد که وضعیت گروه پیشرو در عبور از این مراحل, متمایز از دو گروه دیگر, وضعیت مناسب تری بوده است. در میان دو گروه محافظه کار و کندپذیر نیز, محافظه کاران با اندکی تفاوت بهتر از کندپذیران عمل کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیاتی، زهیر، و جوکار، طاهره. (1389). بررسی روند پذیرش منابع مرجع الکترونیکی در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های کشور بر مبنای نظریه اشاعه نوآوری ها. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 2(1 (پیاپی 2-58))، 95-124. SID. https://sid.ir/paper/476083/fa

    Vancouver: کپی

    حیاتی زهیر، جوکار طاهره. بررسی روند پذیرش منابع مرجع الکترونیکی در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های کشور بر مبنای نظریه اشاعه نوآوری ها. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1389؛2(1 (پیاپی 2-58)):95-124. Available from: https://sid.ir/paper/476083/fa

    IEEE: کپی

    زهیر حیاتی، و طاهره جوکار، “بررسی روند پذیرش منابع مرجع الکترونیکی در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های کشور بر مبنای نظریه اشاعه نوآوری ها،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 2، no. 1 (پیاپی 2-58)، pp. 95–124، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/476083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button