پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر انجام شد. 386 دانشجو [156 پسر (SD=2.1, M=22.1) و 230 دختر (SD=1.8, S=21.1)] به فهرست سبک های تفکر و پرسشنامه تجدیدنظر شده فرایند مطالعه پاسخ دادند. در این مطالعه، برای بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، میانگین کل نمرات دانشجویان شرکت کننده از طریق آموزش هر دانشکده، جمع آوری شد. در بخش تحلیل داده ها، به منظور بررسی رابطه بین سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی، از چند طرح تحلیل رگرسیون گام به گام و برای بررسی نقش تفاوت های جنسی بر سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری، از چند طرح تحلیل واریانس چندمتغیری، استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ابعاد چندگانه سبک های تفکر، شامل کارکردها، سطح ها، شکل ها، حوزه ها، گرایش ها و رویکردهای یادگیری سطحی و عمیق، سطوح متمایزی را از تغییرپذیری نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان تبیین کردند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که از نظر سبک های تفکر کلی، درونی، آنارشیست، سلسله مراتبی و سلطنتی، تفاوت بین دو جنس معنادار بود. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر، ضرورت بازشناسی نقش سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد تاکید قرار می دهد. تلویحات یافته های پژوهش حاضر برای معلمان بحث می شود.