مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه حل مساله در تمرین های کتاب های درسی علوم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مطالعات پیشین بر تاثیر یادگیری مساله محور بر افزایش انگیزه درونی برای یادگیری, معناداری یادگیری و پایداری آموخته ها دلالت دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به فرایندحل مساله در تمرین های کتاب های علوم دوره ابتدایی انجام و برای بررسی میزان توجه به فرایند حل مساله از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل تمامی تمرین های موجود در کتاب های درسی علوم تجربی در پایه های پنجگانه دوره ابتدایی (در سال تحصیلی 90-1389) بود که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. واحد ثبت در این پژوهش, تمرین بود. مقوله های کدگذاری بر اساس مراحل شش گانه حل مساله که توسط دیویی ارائه شده است, تعیین شد. یافته های حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های علوم اول تا پنجم دوره ابتدایی, بیشترین توجه به مرحله چهارم از فرایند حل مساله (ارائه راه حل) معطوف شده و کمترین توجه مربوط به مراحل «برخورد با مساله», «تغییر موقعیت» و «ساختن مساله» بوده است. همچنین در کتاب علوم پایه اول کمترین توجه و در کتاب علوم پایه سوم بیشترین توجه به مراحل حل مساله صورت گرفته و توجه به ضرورت چرخش از رویکرد پاسخ محوری به مساله محوری در بازنگری تالیف کتاب های علوم دوره ابتدایی و افزایش توجه به ارتباط عمودی کتاب های درسی برای مواجه نمودن دانش آموزان با حل مساله, از جمله پیشنهادهای مورد تاکید در این مطالعه بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    برائی، علی، مهرام، بهروز، و کارشکی، حسین. (1392). جایگاه حل مساله در تمرین های کتاب های درسی علوم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(12 (پیاپی 39))، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/127221/fa

    Vancouver: کپی

    برائی علی، مهرام بهروز، کارشکی حسین. جایگاه حل مساله در تمرین های کتاب های درسی علوم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(12 (پیاپی 39)):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/127221/fa

    IEEE: کپی

    علی برائی، بهروز مهرام، و حسین کارشکی، “جایگاه حل مساله در تمرین های کتاب های درسی علوم ابتدایی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 12 (پیاپی 39)، pp. 1–10، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127221/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button