Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,660
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی کتاب های دین و زندگی از منظر توجه به نیازهای دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 84

چکیده

 در راستای تغییر برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی و تولید کتاب های دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی, توجه به نیازهای جوانان و نوجوانان در این مرحله سنی, شکل دیگری به خود گرفت, چرا که تلفیق مفاهیم قرآنی و معارف اسلامی, شیوه تازه ای را در ارائه برنامه و محتوای کتاب های درسی مربوط, عرضه می کند که به یادگیری پایدارتر و موثرتر منجر می شوند و پاسخ گویی به شبهات و تامین نیازهای زندگی مخاطبان از بعد دینی, تسهیل می گردد. از آنجا که ورود اطلاعات و فن آوری های جدید به عرصه های زندگی, نیازها و فرهنگ های جدیدی را به دنبال می آورند؛ ضرورت دارد در برنامه های درسی, ضمن پاسداری از ارزش ها و باور های دینی اسلام؛ زمینه ها و فرصت هایی متناسب با تغییر و تحولات جهانی در این حوزه از دانش و معرفت بشری, فراهم کرد و از رهگذر آن, دانش آموزان را برای زندگی و برنامه ریزی صحیح در عصر جدید, آماده نمود. یکی از اهداف بسیار مهم و اساسی در راهنمای برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی, راه زندگی (اخلاق, اعمال و آداب) نام دارد که مولفه های آن در پژوهش انجام شده, از طریق پرسش نامه باز پاسخ و مصاحبه, مورد نقد و بررسی 31 نفر از دبیران مجرب و دانش آموزانشان, قرار گرفته و هدف آن, شناسایی آسیب های احتمالی ناشی از کاستی ها و ضعف های طراحی برنامه در این بخش به منظور بهبود و نیز شناسایی سایر نیازهای همین حوزه بوده است. لذا مبنای اصلی مطالعه حاضر و بحث در خصوص نیازهای دینی دانش آموزان به پشتوانه کتاب های درسی دین و زندگی, پاسخ گویی به سوال اساسی زیر بوده است: «آیا کتاب های درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی, نیازهای دانش آموزان را در خصوص برنامه زندگی, تامین می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرعارفین، فاطمه سادات. (1390). آسیب شناسی کتاب های دین و زندگی از منظر توجه به نیازهای دانش آموزان. مطالعات برنامه درسی، 6(22)، 59-84. SID. https://sid.ir/paper/477801/fa

    Vancouver: کپی

    میرعارفین فاطمه سادات. آسیب شناسی کتاب های دین و زندگی از منظر توجه به نیازهای دانش آموزان. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1390؛6(22):59-84. Available from: https://sid.ir/paper/477801/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه سادات میرعارفین، “آسیب شناسی کتاب های دین و زندگی از منظر توجه به نیازهای دانش آموزان،” مطالعات برنامه درسی، vol. 6، no. 22، pp. 59–84، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/477801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا