مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (کتابچه - یادآوری Reminder) بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین از اختلال اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی شهر تهران در سال 1389

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: اتونومیک دیس رفلکسی مجموعه علائمی است که ناشی از فعالیت رشته های اعصاب سمپاتیک در افراد با آسیب نخاعی بالاتر از T6 روی می دهد.هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزشی بر ارتقای میزان آگاهی, نگرش و عملکرد مراقبین آسیب نخاعی از سندروم اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 73 پرستار زن و مرد که به روش مبنی بر هدف انتخاب و آگاهی, نگرش و عملکرد مراقبین با پرسشنامه محقق ساخته پس از کسب روایی و پایایی (r=0.6) سنجیده شد که شامل سوالات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی, نگرش و عملکرد از اتونومیک دیس رفلکسی بود. بعد از اجرای دو روش آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (کتابچه - یادآوری reminder) مجددا KAP مراقبین از اتونومیک دیس رفلکسی با همان پرسشنامه مورد ارزیابی و پاسخ سوالات دو گروه با هم مقایسه و یافته ها با برنامه آماری (SPSS 11) و آمار توصیفی, آزمون t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین سابقه کاری پرستاری در گروه غیرحضوری 11±8.6 و در گروه حضوری 15±8 سال و میانگین سابقه کار با بیماران آسیب نخاعی در گروه غیرحضوری 6.8±3.6 و در گروه حضوری 7.4±5.5 سال و میانگین نمرات آگاهی واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله ضعیف و بعد از مداخله در هر دو گروه خوب و میانگین نمرات نگرش و عملکرد واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله در حد متوسط و بعد از مداخله در هر دو گروه در حد خوب می باشد. آزمون تی مستقل نشان می دهد که تفاوت معنی داری به جز در قسمت نگرش (p<0.001) بین نمرات در روش حضوری و غیرحضوری وجود ندارد.نتیجه گیری: روش حضوری و غیرحضوری سبب ارتقاء KAP پرستاران از اتونومیک دیس رفلکسی شده و هر دو روش آموزشی تاثیر یکسانی در KAP مراقبین دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدی، مسعود، فیضی، فخرالدین، عبادی، عباس، و کچویی، حسین. (1391). بررسی تاثیر آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (کتابچه - یادآوری Reminder) بر میزان آگاهی, نگرش و عملکرد مراقبین از اختلال اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی شهر تهران در سال 1389. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، 4(16)، 21-28. SID. https://sid.ir/paper/477956/fa

    Vancouver: کپی

    واحدی مسعود، فیضی فخرالدین، عبادی عباس، کچویی حسین. بررسی تاثیر آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (کتابچه - یادآوری Reminder) بر میزان آگاهی, نگرش و عملکرد مراقبین از اختلال اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی شهر تهران در سال 1389. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)[Internet]. 1391؛4(16):21-28. Available from: https://sid.ir/paper/477956/fa

    IEEE: کپی

    مسعود واحدی، فخرالدین فیضی، عباس عبادی، و حسین کچویی، “بررسی تاثیر آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (کتابچه - یادآوری Reminder) بر میزان آگاهی, نگرش و عملکرد مراقبین از اختلال اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی شهر تهران در سال 1389،” طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، vol. 4، no. 16، pp. 21–28، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/477956/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button