مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

953
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه و هدف: حوادث شغلی هر ساله تاثیر عمده ای بر سلامت کارگران گذاشته و هزینه گزافی را بر کارفرمایان وارد می سازد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی کارگران صنایع چینی شهرک صنعتی قزوین در نیمه اول سال 1389 طراحی و اجرا شده است.روش بررسی: تعداد 75 نفر کارگر در هر یک از گروه های مداخله و شاهد در یک مطالعه نیمه تجربی شرکت کردند. با توجه به اینکه تغییر جو ایمنی در دوره زمانی طولانی روی می دهد و به منظور پیگیری طولانی تر افراد مشارکت کننده, داده ها در سه مقطع شروع, 3 و 6 ماه بعد از مداخله از طریق پرسشنامه خودگزارشی جمع آوری شد. مداخله آموزشی در قالب 4 کلاس آموزشی 15-8 نفره و مدت زمان 60-45 دقیقه ای اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرم افزار SPSS 16.0 شد و با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: پس از مداخله آموزشی نمره بعد تعهد مدیریت در گروه مداخله در ارزشیابی ماه های سوم و ششم افزایش معناداری یافت (p<0.001). همچنین نتایج نشان دهنده افزایش معنی دار در ابعاد ارتباطات برای کار ایمن, محیط ایمن, مسوولیت پذیری, درک خطر, هشیاری و نمره کل جو ایمنی بود (P<0.05). همچنین یافته ها نشان دهنده تغییر معنادار میانگین امتیاز نگرش, هنجار انتزاعی (p<0.05), کنترل رفتاری درک شده (p<0.001) و قصد (p<0.05) در گروه مداخله و عدم تغییر معنادار متغیرهای مذکور در گروه کنترل بود.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشانگر بهبود ابعاد جو ایمنی و تصور مشترک کارگران از سیاست ها و روندهای ایمنی در محل کار بر اثر مداخله آموزشی مبتنی بر سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود. بنابراین, تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان چهارچوب نظری مناسب برای طراحی و اجرای مداخلات ایمنی در محل کار بکار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی زیدی، عیسی، پاک پورحاجی آقا، امیر، و محمدی زیدی، بنفشه. (1391). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی. سلامت کار ایران، 9(4)، 30-40. SID. https://sid.ir/paper/478034/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی زیدی عیسی، پاک پورحاجی آقا امیر، محمدی زیدی بنفشه. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی. سلامت کار ایران[Internet]. 1391؛9(4):30-40. Available from: https://sid.ir/paper/478034/fa

    IEEE: کپی

    عیسی محمدی زیدی، امیر پاک پورحاجی آقا، و بنفشه محمدی زیدی، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی،” سلامت کار ایران، vol. 9، no. 4، pp. 30–40، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/478034/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button