مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم و ماهیت اطمینان در علم اصول

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 34

چکیده

 در نظام حقوقی اسلام, تلاش مجتهد بر آن است که مراد شارع را از منابع مقبول و از طریق مطلوب و دارای حجیت بدست آورد. از نگاه اصولیان, حالت های وصول به واقع از سه فرض یقین (قطع), ظن و شک خارج نیست, ظن جز در موارد خاص حجت نیست, شک نیز مردود است. ادله و منابع حکم و تکلیف, افاده کننده یقین منطقی نیست, لذا بدیهی است یقین در فقه و حقوق, یقین فلسفی نباشد. ظاهرا در عمل, علما به یک حالت دیگری روی می آورند که گاه آن را مشابه یقین می یابند و گاه آن را در وادی ظن می بینند. در این مقاله ضمن تبیین ماهیت اطمینان از لابه لای انظار اصولیان به نسبت آن با یقین و ظن توجه کرده و به این نتیجه دست یازیده شده که اطمینان, وصف مندرج در علم عادی است, چنان که وصف مندرج در علم یقینی منطقی نیز هست. در فقه آن چه ملاک است, حصول اطمینان است و اطمینانی که در فقه محقق است, اطمینان موجود در علم عادی است. علم عادی, ظن نیست, چون ظن, بر خلاف علم عادی جزمیت ندارد و سکونت نفسانی نمی آفریند, یقین منطقی هم نیست, چون در علم یقینی منطقی, مطابقت با واقع شرط است. علم عادی, در منظر عرف عقلا و شریعت همان قطع اصولی است که در معرفت شناسی می توان آن را همان یقین موضوعی دانست. یقین موضوعی, عبارت است از یقین موجه و مدلل حاصل قرائن موضوعی و خارجی. این قرائن مستقلا ایجاد ظن می کنند, ولی در یک روند استقرایی افاده یقین موضوعی نه یقین منطقی می نمایند. اطمینان یا به عبارت صحیح تر, علم-عادی اطمینانی به عنوان یگانه معیار دستیابی به حکم و تشخیص موضوع, مورد استفاده در ابواب مختلف فقهی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، علیرضا، و داداشی نیاکی، محمدرضا. (1392). مفهوم و ماهیت اطمینان در علم اصول. مطالعات فقه و حقوق اسلامی، 5(8)، 7-34. SID. https://sid.ir/paper/480657/fa

    Vancouver: کپی

    امینی علیرضا، داداشی نیاکی محمدرضا. مفهوم و ماهیت اطمینان در علم اصول. مطالعات فقه و حقوق اسلامی[Internet]. 1392؛5(8):7-34. Available from: https://sid.ir/paper/480657/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا امینی، و محمدرضا داداشی نیاکی، “مفهوم و ماهیت اطمینان در علم اصول،” مطالعات فقه و حقوق اسلامی، vol. 5، no. 8، pp. 7–34، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/480657/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button