مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

222
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیوند بین آموزش و پژوهش در دانشگاه های برتر جهان: مطالعه مروری با ارائه یک الگوی مفهومی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: یکی از اساسی ترین مسائل در مدیریت آموزش عالی, «چگونگی پیوند بین آموزش و پژوهش» است. این مساله در دانشگاه های علوم پزشکی ایران به لحاظ پیچیده تر بودن ساختار و وظایف خاص این دانشگاه ها در مقایسه با دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم, با چالش بیش تری مواجه است. مطالعه حاضر از طریق بررسی و شناسایی مولفه های اصلی و تاثیرگذار بر نحوه تعامل و پیوند بین این دو کارکرد اساسی دانشگاه ها در جهان, اقدام به طراحی الگویی متناسب برای ارائه به دانشگاه های علوم پزشکی نموده است.روش ها: با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنماهای دانشگاه های اصلی 10 کشور برتر دنیا بر اساس رتبه بندی شانگهای (از هر کشور 1 تا 5 دانشگاه), موسسه آموزش عالی تایمز انگلستان (حوزه علوم پزشکی) و همچنین بررسی ادبیات پژوهش مولفه های تاثیرگذار بر پیوند بین آموزش و پژوهش جمع آوری و تحلیل گردید. همچنین با استفاده از مدل مفهومی سه شاخگی مولفه های به دست آمده بر اساس سه عامل ساختاری, محیطی و رفتاری طبقه بندی شد.نتایج: نتایج حاصل از بررسی 32 دانشگاه برتر جهان و مرور ادبیات پژوهشی مرتبط, منجر به شناسایی 17 مولفه اصلی و 42 زیر مولفه گردید که موارد مذکور بر اساس همگنی آنها با هم در چارچوب مدل مفهومی سه شاخگی طراحی و ارائه گردید. بر اساس مدل مذکور مولفه ها و زیر مولفه های استخراج شده در قالب سه عامل ساختاری, رفتاری و محیطی قابل جاگذاری بوده و ارتباط تعاملی بین آنها مشخص گردیده است.نتیجه گیری: مجموعه مولفه های ارائه شده در مدل مفهومی می توانند به عنوان اجزای اصلی تدوین «راهبرد های سازمانی» به منظور هم راستا کردن آموزش و پژوهش و بهره گیری از مزایای این هم افزایی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی, مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قورچیان، نادرقلی، جعفری، پریوش، قانعی، مصطفی، و شایان، شهرام. (1393). پیوند بین آموزش و پژوهش در دانشگاه های برتر جهان: مطالعه مروری با ارائه یک الگوی مفهومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(8)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/482256/fa

    Vancouver: کپی

    قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش، قانعی مصطفی، شایان شهرام. پیوند بین آموزش و پژوهش در دانشگاه های برتر جهان: مطالعه مروری با ارائه یک الگوی مفهومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(8):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/482256/fa

    IEEE: کپی

    نادرقلی قورچیان، پریوش جعفری، مصطفی قانعی، و شهرام شایان، “پیوند بین آموزش و پژوهش در دانشگاه های برتر جهان: مطالعه مروری با ارائه یک الگوی مفهومی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 8، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/482256/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button