Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,243
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر توانبخشی شناختی رایانه یار و دارو روان محرک در توانایی برنامه ریزی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 17

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تاثیر توانبخشی شناختی رایانه یار با داروی روان محرک در بهبود توانایی برنامه ریزی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی انجام شد. طرح پژوهش آینده نگر از نوع پیش آزمون - پس آزمون - پیگیری با دو گروه آزمایشی است. 23 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی به شیوه نمونه گیری در دسترس و بر طبق ملاک های ورود و خروج انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفی در دو گروه داروی روان محرک (11 نفر) و توانبخشی شناختی رایانه یار (12 نفر) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون برج لندن, پرسشنامه (SNAP-IV), فرم کوتاه آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل ورایانس چند متغیری اندازه گیری مکرر, تحلیل واریانس آمیخته و آزمون های متعاقب آن استفاده شد. توانبخشی شناختی رایانه یار منجر به تغییرات موثر و ماندگاری در عملکرد آزمودنی ها در متغیر توانایی برنامه ریزی شد. بعلاوه, با وجود بیشتر و ماندگارتر بودن تغییرات حاصل شده در گروه توانبخشی شناختی رایانه یار نسبت به گروه داروی روان محرک, این تغییرات به لحاظ آماری معنادار نشد. به طور کلی, هر دو درمان در بهبود کارکرد اجرایی توانایی برنامه ریزی موثر بودند, بنابراین توانبخشی شناختی رایانه یار را می توان به عنوان جایگزین داروی روان محرک بکار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعظمی، سعید، مقدس، علیرضا، همتی، فاطمه، و احمدی، آمنه. (1392). تاثیر توانبخشی شناختی رایانه یار و دارو روان محرک در توانایی برنامه ریزی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. مطالعات روانشناسی بالینی، 3(10)، 1-17. SID. https://sid.ir/paper/483739/fa

    Vancouver: کپی

    اعظمی سعید، مقدس علیرضا، همتی فاطمه، احمدی آمنه. تاثیر توانبخشی شناختی رایانه یار و دارو روان محرک در توانایی برنامه ریزی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1392؛3(10):1-17. Available from: https://sid.ir/paper/483739/fa

    IEEE: کپی

    سعید اعظمی، علیرضا مقدس، فاطمه همتی، و آمنه احمدی، “تاثیر توانبخشی شناختی رایانه یار و دارو روان محرک در توانایی برنامه ریزی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 3، no. 10، pp. 1–17، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/483739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا