مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,089
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,030
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چشم انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از منظر برنامه ریزی درسی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 113

چکیده

 تجربه نشان داده است که غفلت از برنامه درسی و نحوه طراحی آن به معنای عدم توجه جدی به محتوا, اهداف یادگیری, اهداف رفتاری, نحوه آموزش و شیوه ارزشیابی برنامه زبان آموزی است. هدف این مقاله توجه دادن متخصصان زبان فارسی به اهمیت برنامه درسی در چشم انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان است. از مهم ترین ویژگی های یک کتاب مناسب آموزش زبان داشتن نظریه زبانی و نظریه یادگیری و توجه به تفاوت های زبان آموزان و اهداف و نیازهای آنهاست. سوال مقاله حاضر این است که فرآیند تدوین کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان, تا چه حد از اسلوب علمی طراحی برنامه درسی تبعیت می کند. برای این منظور در بخش مبانی نظری, تفاوت بین روش تدریس و طراحی برنامه درسی نشان داده شده و روش های تدریس و برنامه های درسی بر پایه نظریه های زبانی توصیف شده است. سپس سیر تکوین برنامه های درسی و جهت گیری های غالب در این زمینه و در نهایت نحوه بازنمایی این سیر تکوینی در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان مورد بحث قرار گرفته است. در بخش پایانی مقاله نیز ضمن برشمردن عوامل موثر در طراحی برنامه درسی مناسب چند پیشنهاد کاربردی برای بسامان کردن فرآیند تدوین منابع آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صحرایی، رضامراد. (1391). چشم انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از منظر برنامه ریزی درسی. پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 4(1)، 97-113. SID. https://sid.ir/paper/485177/fa

    Vancouver: کپی

    صحرایی رضامراد. چشم انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از منظر برنامه ریزی درسی. پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1391؛4(1):97-113. Available from: https://sid.ir/paper/485177/fa

    IEEE: کپی

    رضامراد صحرایی، “چشم انداز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از منظر برنامه ریزی درسی،” پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 4، no. 1، pp. 97–113، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/485177/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button