مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,214
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معرفی یک الگوی نیازسنجی جامع و کاربرد آن در آموزش مداوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: استفاده از روشهای نیازسنجی مناسب در برنامه ریزی آموزشی بعنوان یک ضرورت مورد قبول همگان است. روشهای نیازسنجی رایج متکی بر تعیین نیازها در مرحله تدوین برنامه آموزشی است و نیازهای فراگیران و مجریان برنامه های آموزشی در سایر مراحل اجرای برنامه معمولا مورد غفلت قرار می گیرد.تاکنون الگوی نیازسنجی جامعی برای سنجش نیازهای اختصاصی برنامه ها، مجریان و فراگیران در کلیه مراحل طراحی و اجرای برنامه های آموزشی ارایه نشده است. در این مقاله یک الگوی نیازسنجی جامع و چند مرحله ای با استفاده از روشهای گوناگون نیازسنجی در مراحل مختلف تدوین و تکوین برنامه های آموزشی معرفی و نتایج بکارگیری این مدل در تعیین نیارهای آموزش مداوم پزشکان عمومی نیز ارایه می گردد. الگوی مورد اشاره مبتنی بر ارایه چارچوبی کاربردی برای تعیین نیازهای آموزشی عمومی و اختصاصی در برنامه های آموزشی است.روش و ابزار: این الگوی نیازسنجی بر مبنای مرور و تحلیل ابعاد، مراحل و روشهای نیازسنجی موجود و با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان برنامه ها در سطوح مختلف طراحی شده است. برای سنجش جامعیت و کارآیی این مدل با استفاده از نظر خبرگان و کارشناسان به روش بحث گروهی متمرکز و روش دلفی و مرور شاخص ها و مطالعات میدانی، در سنجش نیازهای آموزش مداوم 800 نفر از پزشکان عمومی به اثبات رسیده است.نتایج: نیازسنجی آموزش مداوم پزشکان عمومی بر اساس این الگو نشان داد که: 1.بین نیازهای عمومی یا کلی پزشکان با نیازهای اختصاصی یا فردی آنان متفاوت وجود داشته و استفاده از این الگو توانست نیازهای اختصاصی آنان را به تفکیک افراد و با مشارکت خودشان تعیین و طبقه بندی کند.2. اولویت های آموزش مداوم نسبت به گروههای آموزشی متفاوت بوده و تعداد متقاضیان هرگروه آموزشی به تفکیکبرنامه های اولویت دار نیز تعیین گردید.3. نیازهای آموزش مداوم سالانه و پنج ساله دفتر آموزش مداوم دانشگاه به تفکیک برنامه ها، روش ها، عرصه  و زبان های ترجیحی مثقاضیان مشخص گردید.4. نیازهای آینده آموزشی شرکت کنندگان در برنامه ها نیز برای دستیابی به توانمندی و عملکرد مطلوب در برخی برنامه های منتخب مشخص گردید.5. کارآیی جامعیت، انعطاف پذیری و مسوولیت استفاده این الگو در سنجش نیازهای آموزشی در این مطالعه نشان داده شد.نتیجه گیری: استفاده از نیازسنجی در برنامه ریزی آموزشی یک ضرورت بشمار می رود ولی در صورتیکه از آن فقط به عنوان ابزاری در تعیین نیازها کلی و یا بایدهای یادگیری عمومی استفاده شود، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.بکارگیری یک الگو و چارچوب جامع و چند مرحله ای برای تعیین نیازهای آموزشی در مراحل سیاستگزاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه آموزشی و همچنین در پایان هر برنامه، می تواند کاستی های موجود را مرتفع ساخته و هر سه گروه مدیران، مدرسان و فراگیران را بعنوان مشتریان مستقیم درگیر فرایند نیازسنجی کرده و نیازهای جامعه را نیز توسط آنان و همچنین با نگاه به سایر شواهد و مطالعات ملحوظ کند. بنابراین استفاده از الگوی جامع COMPE در نیازسنجی بعنوان یکابزار ارتقای کیفیت آموزش پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، ابوالقاسم، شقاقی، عبدالرضا، و صداقت، کامران. (1384). معرفی یک الگوی نیازسنجی جامع و کاربرد آن در آموزش مداوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/485255/fa

    Vancouver: کپی

    امینی ابوالقاسم، شقاقی عبدالرضا، صداقت کامران. معرفی یک الگوی نیازسنجی جامع و کاربرد آن در آموزش مداوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/485255/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم امینی، عبدالرضا شقاقی، و کامران صداقت، “معرفی یک الگوی نیازسنجی جامع و کاربرد آن در آموزش مداوم پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/485255/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button