مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

880
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

823
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوهای نیازسنجی آموزش مداوم پزشکی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه – یک مطالعه مرور سیستماتیک

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 83

چکیده

 زمینه و اهداف: هدف برنامه های آموزش مداوم پزشکی ارتقا سطح مهارتها, عملکرد و به روز کردن دانش فارغ التحصیلان رشته های پزشکی می باشد. برای رسیدن به این هدف قبل از طراحی برنامه ها بایستی نیازسنجی انجام گیرد. هدف از انجام این مطالعه, مرور نظامند و سیستماتیک انواع روشهای نیازسنجی و استخراج شکافهای نیازسنجی در آموزش مداوم پزشکی می باشد. مواد و روش ها: اطلاعات با استفاده از کلید واژه های فارسی و انگلیسی در پایگاه ها یSID, Magiran, Google Scholar, Medline/PubMed, Web of Science, Scopus, Eric, ProQest, با محدودیت زبانی انگلیسی-فارسی در بازه زمانی 1987 تا 2018 مورد جستجو قرار گرفت. مقالات استخراج شده با استفاده از چک لیست های ارزیابی CASPتوسط دو ارزیاب مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: از 631 مقاله 27 مقاله وارد مطالعه شدند. %41 نیازسنجی ها بر مبنای نیازهای احساس شده فراگیران انجام گرفته بود. نیازسنجی از دیدگاه بیماران و برمبنای همپوشانی ارائه خدمات توسط چندین حرفه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. نیازسنجی ها بیشتر بر رشته های پزشکی, دندانپزشکی و پرستاری متمرکز بودند. در بعضی از مطالعات از چندین الگوی نیازسنجی برای استخراج نیازها استفاده شده بود. نتیجه گیری: نیازسنجی بر مبنای نیاز بیماران و همپوشانی خدمات حرف پزشکی می تواند به عنوان حلقه گم شده در نیازسنجی آموزش مداوم پزشکی بیان گردد که در نهایت باعث آسیب به قشر جامعه خواهد گردید. از آنجا که پروسه درمان یک کار تیمی است, مسئولین آموزش مداوم بایستی در تمام رشته های علوم پزشکی نیازسنجی آموزشی انجام دهند, تا از طریق توانمند سازی کلیه اعضای تیم درمان باعث ارتقا آمورش و درمان گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اجاقی حقیقی، سیدحسین، حجازی، احمد، ذیجاه، وحید، حضرتی، حکیمه، و دستگیری، سعید. (1398). الگوهای نیازسنجی آموزش مداوم پزشکی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه – یک مطالعه مرور سیستماتیک. تصویر سلامت، 10(1 )، 74-83. SID. https://sid.ir/paper/265234/fa

    Vancouver: کپی

    اجاقی حقیقی سیدحسین، حجازی احمد، ذیجاه وحید، حضرتی حکیمه، دستگیری سعید. الگوهای نیازسنجی آموزش مداوم پزشکی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه – یک مطالعه مرور سیستماتیک. تصویر سلامت[Internet]. 1398؛10(1 ):74-83. Available from: https://sid.ir/paper/265234/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسین اجاقی حقیقی، احمد حجازی، وحید ذیجاه، حکیمه حضرتی، و سعید دستگیری، “الگوهای نیازسنجی آموزش مداوم پزشکی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه – یک مطالعه مرور سیستماتیک،” تصویر سلامت، vol. 10، no. 1 ، pp. 74–83، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265234/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button