مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اجتماع علمی در دانشگاه ها ایران: مطالعه موردی دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه ها علامه طباطبائی و تهران

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 59

چکیده

 کم رشدی علوم اجتماعی در ایران عمدتا با رویکردهای کلان, به ویژه کارکردگرایی ساختاری و کمتر با رویکردهای خرد مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله با الهام از الگوی نظری کالینز, حلقه های فکری اعضا هیات علمی دانشکده ها علوم اجتماعی دانشگاه ها علامه طباطبائی و تهران را مورد شناسایی قرار می دهد. از نظر کالینز رشد علم در گرو ظهور و تداوم حلقه های فکری به مثابه «اجتماع های علمی» است. هسته محوری حلقه های فکری, «زنجیره مناسک تعامل» است. فعالان فضای علم در درون حلقه های فکری, با «انرژی عاطفی» بالا درگیر مباحث نظری می شوند که نتیجه آن رشد و پویایی علم در درون حلقه های فکری به مثابه اجتماعات علمی است. نتایج این مطالعه که با رویکردی کیفی و از طریق مصاحبه های غیرساختمند با اعضاء هیات علمی گروه علوم اجتماعی صورت گرفته, نشان می دهد با وجود مقولات و موضوعات مشترک در بین اساتید هر دانشکده, آن ها فاقد «فضای توجه نمادین مشترک», «تمرکز موضوعی مشترک» و «مناسک تعامل» به عنوان شاخصه های انجمن علمی به مفهوم کالینزی هستند. «فضای گفت وگویی» اساتید به جای تعامل مولد و پویا با همکاران, محدود به تعامل موقت با دانشجویان است. اساتید بدون وجود حلقه فکری در داخل دانشکده ها, از انرژی عاطفی و سرمایه ها فرهنگی بالا برخوردار هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبادالهی چنذانق، حمید، و خستو، زهرا. (1391). اجتماع علمی در دانشگاه ها ایران: مطالعه موردی دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه ها علامه طباطبائی و تهران. مجله جامعه شناسی ایران، 13(4)، 24-59. SID. https://sid.ir/paper/488569/fa

    Vancouver: کپی

    عبادالهی چنذانق حمید، خستو زهرا. اجتماع علمی در دانشگاه ها ایران: مطالعه موردی دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه ها علامه طباطبائی و تهران. مجله جامعه شناسی ایران[Internet]. 1391؛13(4):24-59. Available from: https://sid.ir/paper/488569/fa

    IEEE: کپی

    حمید عبادالهی چنذانق، و زهرا خستو، “اجتماع علمی در دانشگاه ها ایران: مطالعه موردی دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه ها علامه طباطبائی و تهران،” مجله جامعه شناسی ایران، vol. 13، no. 4، pp. 24–59، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/488569/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button