Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,201
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

270
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه تفکر انتقادی با تولید علم در میان اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 288

چکیده

 هدف اساسی پژوهش حاضر, بررسی رابطه تفکر انتقادی با تولید علم اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد بوده است. روش پژوهش, توصیفی و از نوع پیمایشی بود. ابزار گردآوری داده ها, شامل آزمون استاندارد تفکر انتقادی واتسون- گلیزر و همچنین پرسش نامه محقق ساخته تولید علم بود. جامعه پژوهش مورد نظر شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد بود. پژوهش به روش سرشماری صورت گرفته و کل جامعه از طریق دو پرسش نامه مورد پژوهش قرار گرفتند. با توجه به عدم همکاری تعدادی از اعضای هیات علمی و همچنین ناقص بودن تعدادی از پرسش نامه های جمع آوری شده, درنهایت, داده های گردآوری شده از 197 نفر, مورد تحلیل قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی, شامل «میانگین و انحراف استاندارد» و نیز استنباطی, شامل «ضریب همبستگی پیرسون, آزمون تی گروه های مستقل, آزمون تحلیل واریانس یک راهه بین آزمودنی و آزمون تعقیبی توکی, آزمون تی تک نمونه ای و رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام», استفاده شد. یافته های پژوهش, بیانگر وجود رابطه مستقیم (مثبت) و معنادار بین میزان تفکر انتقادی اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد با میزان تولید علم ایشان است. میزان مهارت های تفکر انتقادی اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد در حد بالا و میزان تولید علم ایشان در حد متوسط بوده است. نتایج, بیانگر عدم وجود تفاوت معنادار بین میزان تفکر انتقادی و همچنین میزان تولید علم اعضای هیات علمی زن و مرد دانشگاه شاهد بوده است. 19.5 درصد از واریانس متغیر «تولید علم» از طریق مولفه «توانایی بررسی پیش فرض ها» و 21.9 درصد از واریانس متغیر «تولید علم» از طریق دو مولفه «توانایی بررسی پیش فرض ها» و «توانایی استنتاج» قابل تبیین است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهنما، اکبر، میرزامحمدی، محمدحسن، و بیجنوند، فرامرز. (1392). بررسی رابطه تفکر انتقادی با تولید علم در میان اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20 (دوره جدید)(3)، 257-288. SID. https://sid.ir/paper/492658/fa

    Vancouver: کپی

    رهنما اکبر، میرزامحمدی محمدحسن، بیجنوند فرامرز. بررسی رابطه تفکر انتقادی با تولید علم در میان اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1392؛20 (دوره جدید)(3):257-288. Available from: https://sid.ir/paper/492658/fa

    IEEE: کپی

    اکبر رهنما، محمدحسن میرزامحمدی، و فرامرز بیجنوند، “بررسی رابطه تفکر انتقادی با تولید علم در میان اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 20 (دوره جدید)، no. 3، pp. 257–288، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/492658/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا