Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

757
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

210
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی مقیاس طراحی یک قصه در کودکان 6 تا 11 ساله

صفحات

 صفحه شروع 325 | صفحه پایان 331

چکیده

 زمینه و هدف: محدودیت های کلامی کودکان, مشارکت ضعیف آن ها با درمانگر و یا فقدان آگاهی آن ها نسبت به هیجانات و اعمال خود, ارزیابی روان شناختی آن ها, را به درجه بندی رفتار کودک توسط والدین یا معلمان یا استفاده از مشاهدات رفتاری ساخت دار محدود نموده است. بنابراین نیاز مبرمی برای شناسایی و کاربرد ابزار تشخیصی که بتواند هیجانات کودک را از دیدگاه خود کودک مورد ارزیابی قرار دهد, وجود دارد. به نظر می رسد که آزمون طراحی یک قصه قادر است تا پاسخی به این نیاز باشد. هدف پژوهش حاضر, بررسی اعتبار, روایی و هنجاریابی مقیاس طراحی یک قصه (DAS یاDraw a story ) در جمعیت کودکان دوره ابتدایی شیراز بود.مواد و روش ها: تعداد 500 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی شیراز به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها آزمون طراحی یک قصه (DAS), را انجام دادند و سیاهه رفتاری کودکان ( CBCLیاChild behavior checklist ) توسط والدین آن ها تکمیل گردید. داده ها با استفاده از ضریب توافق Kappa, ضریب همبستگی Spearman, Cronbach’s alpha, تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شد و برای تعیین جدول هنجاری از نمرات استاندارد t و z استفاده گردید.یافته ها: ضریب Cronbach’s alpha برای مقیاس های هیجانی مقیاس طراحی یک قصه 0.82, اعتبار نمره گذاری برای 3 مقیاس محتوای هیجانی, خودانگاره و استفاده از شوخی به ترتیب برابر 0.69, 0.64 و 0.58 گزارش شد. روایی همگرا از طریق تعیین ضریب همبستگی با سیاهه رفتاری کودک (CBCL) محاسبه شد و برای احراز روایی افتراقی نمرات سه گروه از کودکان (افسرده, پرخاشگر و عادی) مورد مقایسه قرار گرفت. همچنین برای تعیین هنجاریابی مقیاس نمرات خام گروه 500 نفری به نمره معیار t و z و نمرات درصدی تبدیل گردید.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش, مقیاس طراحی یک قصه, واجد ویژگی های روان سنجی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی و تشخیص های بالینی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیرزاده، راضیه، و عرفان منش، نرجس. (1391). ویژگی های روان سنجی مقیاس طراحی یک قصه در کودکان 6 تا 11 ساله. تحقیقات علوم رفتاری، 10(5 (پی در پی 26))، 325-331. SID. https://sid.ir/paper/496908/fa

    Vancouver: کپی

    نصیرزاده راضیه، عرفان منش نرجس. ویژگی های روان سنجی مقیاس طراحی یک قصه در کودکان 6 تا 11 ساله. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1391؛10(5 (پی در پی 26)):325-331. Available from: https://sid.ir/paper/496908/fa

    IEEE: کپی

    راضیه نصیرزاده، و نرجس عرفان منش، “ویژگی های روان سنجی مقیاس طراحی یک قصه در کودکان 6 تا 11 ساله،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 10، no. 5 (پی در پی 26)، pp. 325–331، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/496908/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا