مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,113
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی بر مولفه های فرسودگی شغلی، در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 198 | صفحه پایان 208

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان تاثیر کارگاه آموزشی مهارت های ارتباط موثر بر مولفه های فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای روی 107 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای ساده از بین بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت و شرکت کنندگان به روش تصادفی به دو گروه مداخله و غیر مداخله تقسیم شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه دو قسمتی متغیرهای زمینه ای و فرسودگی شغلی مسلچ (MBI) را تکمیل کردند. سپس گروه مداخله در کارگاه آموزشی مهارت های ارتباط موثر شرکت داده شدند. سه ماه پس از آموزش, مجددا شرکت کنندگان پرسشنامه فرسودگی شغلی را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با نرم افزار Spss 18 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از آزمون های آماری t زوجی در گروه مداخله, قبل و بعد از آموزش نشان داد که در میانگین نمره مولفه خستگی عاطفی در مقیاس فراوانی (p<0.008) و شدت (p<0.001) و همچنین میانگین مولفه مسخ شخصیت در مقیاس شدت (p<0.03) تفاوت معنی دار آماری وجود دارد. همچنین میانگین نمره هر سه مولفه فرسودگی شغلی در هر دو زیر مقیاس فراوانی و شدت, در هر دو گروه مداخله و غیر مداخله بعد از آموزش اختلاف معنی دار آماری داشته است (p<0.05).نتیجه گیری: با آگاهی از تاثیرگذار بودن دوره آموزشی مهارت های ارتباط موثر بر مولفه های فرسودگی شغلی, می توان برای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در پرستاران استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مظلومی محمودآباد، سیدسعید، صفایی فر، مهری، غرایی، بنفشه، و فلاح زاده، حسین. (1395). بررسی میزان تاثیر کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی بر مولفه های فرسودگی شغلی, در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. طلوع بهداشت، 15(3 (مسلسل 57))، 198-208. SID. https://sid.ir/paper/497147/fa

    Vancouver: کپی

    مظلومی محمودآباد سیدسعید، صفایی فر مهری، غرایی بنفشه، فلاح زاده حسین. بررسی میزان تاثیر کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی بر مولفه های فرسودگی شغلی, در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. طلوع بهداشت[Internet]. 1395؛15(3 (مسلسل 57)):198-208. Available from: https://sid.ir/paper/497147/fa

    IEEE: کپی

    سیدسعید مظلومی محمودآباد، مهری صفایی فر، بنفشه غرایی، و حسین فلاح زاده، “بررسی میزان تاثیر کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی بر مولفه های فرسودگی شغلی, در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران،” طلوع بهداشت، vol. 15، no. 3 (مسلسل 57)، pp. 198–208، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/497147/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button