مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

964
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتار غربالگری ماموگرافی بر اساس مدل مراحل تغییر در زنان بالای 40 سال شهر اصفهان: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 35

چکیده

 زمینه و هدف: سرطان پستان, شایع ترین نوع سرطان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان در سراسر جهان است. ماموگرافی حساس ترین و اختصاصی ترین آزمونی است که برای تشخیص زودرس سرطان پستان استفاده می شود. رفتار غربالگری ماموگرافی از جمله رفتارهایی است که بررسی اولیه در مورد مراحل تغییر آن می تواند در طراحی مداخلات مناسب و موثر برای انجام و تداوم رفتار غربالگری ماموگرافی مورد استفاده گیرد. لذا, این مطالعه با هدف تعیین مراحل تغییر رفتار غربالگری ماموگرافی در زنان بالای 40 سال شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مبتنی بر جمعیت (Population-Based), تعداد 384 نفر از زنان بالای 40 سال شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین مراحل تغییر رفتار غربالگری ماموگرافی از پرسشنامه مراحل تغییر راکووسکی (Rakoweski) استفاده شد. براساس این پرسشنامه افراد در مراحل مختلف تغییر رفتار غربالگری ماموگرافی شامل مرحله پیش تفکر, تفکر, عمل, نگهداری و برگشت طبقه بندی می شوند. جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه تلفنی انجام شد. داده ها ضمن ارایه آمار توصیفی به وسیله آزمون های آماری کای اسکوئر و آنالیز واریانس (ANOVA) در سطح معنی داری a=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین سنی زنان مورد مطالعه 8.22±52.24 سال بود. از نظر توزیع افراد در هر کدام از مراحل تغییر, نتایج مطالعه نشان داد که 36.2, 21.1, 4.2, 6.2 و 32.3 درصد به ترتیب در مرحله پیش تفکر, تفکر, عمل , نگهداری و برگشت رفتار غربالگری ماموگرافی بودند. نتایج آزمون های آماری نشان داد که متغیرهای سن (P<0.0001), سطح تحصیلات (P=0.009), وضعیت تاهل (P=0.011), بیمه (P=0.025) و میزان درآمد (P=0.021) با مراحل تغییر رفتار غربالگری ماموگرافی از لحاظ آماری ارتباط معنی داری داشتند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اکثریت افراد مورد مطالعه در مرحله پیش تفکر و تفکر بودند و درصد کمی از زنان در مرحله عمل و نگهداری بودند. بنابراین انجام مداخلات آموزشی مبتنی بر مراحل تغییر به منظور ارتقای رفتار غربالگری ماموگرافی ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، میترا، رضاییان، محسن، مصطفوی، فیروزه، و شریفی راد، غلامرضا. (1392). بررسی رفتار غربالگری ماموگرافی بر اساس مدل مراحل تغییر در زنان بالای 40 سال شهر اصفهان: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 21(84)، 24-35. SID. https://sid.ir/paper/497769/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی میترا، رضاییان محسن، مصطفوی فیروزه، شریفی راد غلامرضا. بررسی رفتار غربالگری ماموگرافی بر اساس مدل مراحل تغییر در زنان بالای 40 سال شهر اصفهان: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1392؛21(84):24-35. Available from: https://sid.ir/paper/497769/fa

    IEEE: کپی

    میترا محمودی، محسن رضاییان، فیروزه مصطفوی، و غلامرضا شریفی راد، “بررسی رفتار غربالگری ماموگرافی بر اساس مدل مراحل تغییر در زنان بالای 40 سال شهر اصفهان: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 21، no. 84، pp. 24–35، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/497769/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button