Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

426
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر مداخله تمرین بدنی بر تبحر حرکتی پسران 7 تا 10 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 67

چکیده

 مقدمه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی برای توصیف کودکانی به کار می رود که بدون وجود بیماری عصبی و یا مشکل پزشکی خاص, مشکلاتی در هماهنگی دارند. در این مطالعه به منظور ایجاد یک پرتکل حرکتی برای بهبود عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی, اثر بخشی برخی تمرین های بدنی بر بهبود تبحر حرکتی این کودکان بررسی شده است.روش شناسی: این تحقیق به روش تجربی با پیش آزمون و پس آزمون اجرا شده است. تعداد 25 کودک که بر اساس معیارهای دستورالعمل آماری و تشخیصی اختلالات روانی نسخه چهارم از میان دانش آموزان پسر پایه اول تا چهارم دوره ابتدایی منطقه یک تهران غربال شدند. آزمودنی ها در ابتدا در پیش آزمون تبحر حرکتی برونینکز-اوزرتسکی شرکت کردند و سپس به شکل تصادفی در دو گروه تجربی (13 نفر با میانگین سنی 8.6±1.39) و کنترل (12 نفر با میانگین سنی 8.11±1.15) جای گرفتند. گروه تجربی تمرین های حرکتی منتخب را به مدت 20 جلسه هفتاد و پنج دقیقه ای (سه جلسه در هفته) انجام دادند و در انتهای دوره هر دو گروه در پس آزمون شرکت نمودند. از روش تحلیل کوواریانس برای تحلیل نتایج استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان می دهد که گروه مداخله تمرینی پس از اتمام دوره مداخله در 6 خرده آزمون تعادل, هماهنگی دوطرفه, هماهنگی اندام فوقانی, سرعت پاسخ, کنترل بینایی حرکت و سرعت و چالاکی اندام فوقانی بهبود معنادار دارند (p<0.05) و در دو خرده آزمون سرعت و چابکی و قدرت تغییر معناداری مشاهده نشد (p>0.05).بحث و نتیجه گیری: برنامه تمرین های بدنی ارائه شده در این تحقیق ممکن است بتواند تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی را بهبود ببخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نامدارطجری، سمیه، فرخی، احمد، رستمی، رضا، کردی، محمدرضا، و مقدس تبریزی، یوسف. (1394). اثر مداخله تمرین بدنی بر تبحر حرکتی پسران 7 تا 10 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)، 11(22)، 59-67. SID. https://sid.ir/paper/499301/fa

    Vancouver: کپی

    نامدارطجری سمیه، فرخی احمد، رستمی رضا، کردی محمدرضا، مقدس تبریزی یوسف. اثر مداخله تمرین بدنی بر تبحر حرکتی پسران 7 تا 10 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)[Internet]. 1394؛11(22):59-67. Available from: https://sid.ir/paper/499301/fa

    IEEE: کپی

    سمیه نامدارطجری، احمد فرخی، رضا رستمی، محمدرضا کردی، و یوسف مقدس تبریزی، “اثر مداخله تمرین بدنی بر تبحر حرکتی پسران 7 تا 10 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی،” پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)، vol. 11، no. 22، pp. 59–67، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/499301/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا