مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مجموعه های تلویزیونی ماهواره ای و گفتمان هویتی مخاطبان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 34

چکیده

 رسانه ها بر اساس نظریه کارکردگرایی بخشی از محیط بیرونی هستند که نقش موثری در بر ساختن هویت و دگرگونی آن یا به عبارتی در هویت سوزی / هویت سازی دارند. پیدایش دگرگونی های اجتماعی و تغییر ارزش های اجتماعی از مواردی است که در نتیجه ی کارکرد رسانه صورت تحقق به خود می گیرند. رسانه ها حوزه های عمومی و خصوصی مختلف مردم را به یکدیگر پیوند داده و به دنبال فرایند معناسازی و انتقال آن به مخاطبان و هویت سازی می باشند. پژوهش پیش رو در پاسخ به این اصلی است که مجموعه های تلویزیونی ماهواره ای کدام دسته از معنا, ایده ها و ارزش ها را مسلط و طبیعی جلوه داده و در صدد شکل دهی به هویت مخاطب است. در این پژوهش به دنبال اثبات این فرضیه هستیم که مخاطبان با توجه به دسترسی به گفتمانهای مختلف و زمینه های فرهنگی و اجتماعی گوناگون, واکنش متفاوتی نشان می دهند. یا قرائت های مسلط را می پذیرند یا مقاومت هویتی نشان داده یا وارد گفتگو می شوند. چگونگی قرائت یا رمزگشایی مخاطبان از مجموعه تلویزیونی عمر گل لاله که در یکی از شبکه های ماهواره ایی فارسی زبان پخش شده نمونه مورد تحلیل در این پژوهش است. چارچوب نظری پژوهش بر اساس رویکرد منظومه معنایی و با درهم تنیدن سه سنت نظری کارکردگرایی, مطالعات فرهنگی و نظریه هژمونی تدوین شده و با تکیه بر آن, معناسازی و بازسازی هویت توسط رسانه ها و نیز چگونگی و دلایل مقاومت هویتی مخاطبان ایرانی در خوانش مجموعه های تلویزیونی ماهواره ای تحلیل شده است. روش پژوهش نیز بحث گروهی متمرکز است و از طریق آن قرائت ها ی هویتی مخاطبان مورد تحلیل قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی، امران، و اکوانی، سیدحمداله. (1395). مجموعه های تلویزیونی ماهواره ای و گفتمان هویتی مخاطبان ایرانی. مطالعات میان فرهنگی، 11(30 )، 9-34. SID. https://sid.ir/paper/502228/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی امران، اکوانی سیدحمداله. مجموعه های تلویزیونی ماهواره ای و گفتمان هویتی مخاطبان ایرانی. مطالعات میان فرهنگی[Internet]. 1395؛11(30 ):9-34. Available from: https://sid.ir/paper/502228/fa

    IEEE: کپی

    امران کیانی، و سیدحمداله اکوانی، “مجموعه های تلویزیونی ماهواره ای و گفتمان هویتی مخاطبان ایرانی،” مطالعات میان فرهنگی، vol. 11، no. 30 ، pp. 9–34، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/502228/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button