مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,178
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

399
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جامعه شناختی قانون گریزی در رانندگی با تاکید بر نظریه کنترل اجتماعی (مطالعه موردی:جوانان شهر نکا)

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 40

چکیده

 نظم اجتماعی اساس برقرای هر جامعه است. اطاعت از قواعد اجتماعی برای تداوم نظم از اهمیت برخوردار است. چرا که عدم اطاعت از قواعد اجتماعی هزینه های مختلفی را برای جامعه درپی خواهد داشت. یکی از این قواعد مربوط به رانندگی است. امروزه قانون گریزی در رانندگی با توجه به نقش اساسی عامل انسانی در تصادفات به عنوان مساله ای اجتماعی در جامعه ما مد نظر قرار گرفته است. از این رو این تحقیق با تاکید بر نظریه کنترل اجتماعی به تحلیل قانون گریزی در رانندگی در بین جوانان پرداخته است. روش انجام این تحقیق پیمایش و جامعه آماری نیز جوانان 18 تا 35 سال شهر نکا بوده است. تعداد نمونه 400 نفر و انتخاب نمونه نیز به روش خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفته است. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. تحلیل اطلاعات تحقیق از طریق دو نرم افزار spss و Amos انجام پذیرفت. آزمون همبستگی نشان داد که بین میزان تحصیلات, درآمد و سابقه رانندگی فرد با قانون گریزی در رانندگی رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد. همچنین بین ابعاد وضعیت پیوند اجتماعی (اعتقاد به قانون, مشارکت اجتماعی, پیوستگی اجتماعی, تعهد اجتماعی) و قانون گریزی در رانندگی رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد. همچنین خود کنترلی پایین, تاثیر مثبتی در تخلف از قوانین رانندگی دارد. رابطه بین سازه کنترل بیرونی (رسمی و غیر رسمی) و قانون گریزی در رانندگی معنی دارد و معکوس بوده است. همچنین نتایج آزمون مدل ساختاری نشان می دهد که مدل نظری تحقیق از برازش برخوردار بوده و متغیرهای حاضر در مدل توانسته اند 31 درصد از تغییرات متغیر وابسته (قانون گریزی در رانندگی) را تبیین کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیروزجاییان، علی اصغر، و توکلی، جواد. (1395). تحلیل جامعه شناختی قانون گریزی در رانندگی با تاکید بر نظریه کنترل اجتماعی (مطالعه موردی:جوانان شهر نکا). پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران (پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی)، 5(2 (پیاپی 13) )، 25-40. SID. https://sid.ir/paper/505481/fa

    Vancouver: کپی

    فیروزجاییان علی اصغر، توکلی جواد. تحلیل جامعه شناختی قانون گریزی در رانندگی با تاکید بر نظریه کنترل اجتماعی (مطالعه موردی:جوانان شهر نکا). پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران (پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی)[Internet]. 1395؛5(2 (پیاپی 13) ):25-40. Available from: https://sid.ir/paper/505481/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر فیروزجاییان، و جواد توکلی، “تحلیل جامعه شناختی قانون گریزی در رانندگی با تاکید بر نظریه کنترل اجتماعی (مطالعه موردی:جوانان شهر نکا)،” پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران (پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی)، vol. 5، no. 2 (پیاپی 13) ، pp. 25–40، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/505481/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button