مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,022
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت و بایسته های مطالعات صلح از دیدگاه حقوق بین الملل

صفحات

 صفحه شروع 237 | صفحه پایان 266

چکیده

 صلح در مفهوم کلاسیک خود, به «نبود جنگ» تعبیر شده که امروزه به آن «صلح منفی» گفته می شود. منشور ملل متحد همین گونه از صلح را ارج نهاده و مهم ترین هدف سازمان را به صراحت در بند 1 ماده 1, حفظ صلح و امنیت بین المللی قرار داده است و شورای امنیت نیز با اختیاراتی کم نظیر در جهت اعتلای این هدف مجهز شده است. از سوی دیگر, بند 3 ماده 2 منشور از کلیه اعضاء ملل متحد می خواهد که اختلافات خود را با توسل به شیوه های مسالمت آمیزی حل و فصل کنند که صلح و امنیت بین المللی و عدالت را به خطر نی. از سال 1945 و تاسیس سازمان ملل متحد به این طرف, آنچه به عنوان حقوق بین الملل مدرن در دانشگاه ها و از جمله در نظام آکادمیک ایران تدریس شده, تا حد زیادی از همین الگوی مصرح در بند 3 ماده 2 منشور نشات گرفته و آنچه از صلح مدنظر است, غالبا همان مفهوم منفی صلح است که در زمان تعارض, بر عدالت رجحان داده شده تا تهدیدات علیه امنیت بین المللی خنثی شوند. این در حالی است که مفهوم صلح اعم است از «صلح منفی» و «صلح مثبت», در چهارچوب «صلح مثبت» نه تنها عدالت در تعارض با صلح قرار نمی گیرد, بلکه تحقق عدالت لازمه ایجاد صلح ساختاری است. این نگاه و قرائت جامع است که موضوع مطالعات صلح قرار گرفته و به زعم یوهان گلتونگ نروژی که وی را پدر مطالعات صلح در جهان نام نهاده اند, از دهه 1950 به این سو, رفته رفته جای خود را در مباحث و محافل دانشگاهی باز کرده و امروزه به یکی از مهمترین گفتمان ها در سطح آموزش عالی بدل شده است. در آموزش صلح, علاوه بر محتوا, چهارچوب و شکل آموزش نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا برای انتقال مفاهیم فوق-الذکر نظام آموزشی نیز باید صلح مدار و از خشونت ساختاری بری باشد. در نتیجه, شناسایی عوامل خشونت ساختاری در نظام آموزش عالی و برطرف نمودن آن باید توام با اصلاح محتوا صورت پذیرد. ما در این مقاله ضمن تاکید بر اهمیت مطالعات صلح در جهت تقویت نظام آموزش عالی حقوق بین الملل و حقوق بشر در ایران, با بررسی الگوهای موجود, به ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقاء سطح کیفی و اصلاح الگوهای آموزش صلح و مطالعات صلح در نظام دانشگاهی ایران خواهیم پرداخت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسکری، پوریا، و خسروی، یلدا. (1395). ضرورت و بایسته های مطالعات صلح از دیدگاه حقوق بین الملل. پژوهش های روابط بین الملل، 1(22 )، 237-266. SID. https://sid.ir/paper/507503/fa

    Vancouver: کپی

    عسکری پوریا، خسروی یلدا. ضرورت و بایسته های مطالعات صلح از دیدگاه حقوق بین الملل. پژوهش های روابط بین الملل[Internet]. 1395؛1(22 ):237-266. Available from: https://sid.ir/paper/507503/fa

    IEEE: کپی

    پوریا عسکری، و یلدا خسروی، “ضرورت و بایسته های مطالعات صلح از دیدگاه حقوق بین الملل،” پژوهش های روابط بین الملل، vol. 1، no. 22 ، pp. 237–266، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/507503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button