Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

424
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

319
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: روحانیان و مدارس جدید در ایران (عنوان عربی: علماء الدین والمدارس الحدیثة فی ایران)

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 130

کلیدواژه

تربیت مدرسه ای (کلیدواژه عربی: علماء الدینQ2
التربیة المدرسیة)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:این مقاله بر نقش روحانیان در شکل دادن به مدارس جدید در ایران می پردازد. بیشتر تحلیل هایی که به مطالعه مدارس جدید در ایران پرداخته اند, نقش روحانیان را منفی بازنمایی کرده و یا تاثیر این نیروی اجتماعی را در برپایی مدارس جدید مسکوت یا نادیده انگاشته اند. ادعای این مقاله این است که روحانیان نقش فعالانه ای در شکل گیری مدارس جدید در ایران داشتند. این مقاله با یک رویکرد پدیدارشناسانه و با جمع آوری شواهد و اسناد تاریخی نشان می دهد که مواجهه روحانیان با مدارس جدید منفعلانه نبود. این نیروی اجتماعی, تربیت مدرسه ای را به عنوان یک شیوه جدید تربیتی پذیرفت و نقش فعالانه ای در برپایی و انتشار مدارس جدید داشت. شواهد تاریخی نشان می دهند که روحانیان در تشکیل مدارس جدید نقش تشویقی, حمایتی و مشارکتی داشته اند. این نیروی اجتماعی فعالانه در انتشار تربیت مدرسه ای شرکت داشته و از این دستگاه تربیتی برای گسترش علوم و فنون جدید در میان مسلمانان بهره برده است. چکیده عربی:یتناول هذا البحث دور علماء الدین فی بلورة المدارس الحدیثة فی ایران. معظم التحلیلات التی اهتمت بدراسة ظاهرة المدارس الحدیثة فی ایران أبرزت دوراً سلبیاً لعلماء الدین أو تجاهلت هذا الدور أو لزمت الصمت ازاء تأثیر هذه القوّة الاجتماعیة فی ایجاد المدارس الحدیثة. الفکرة التی یذهب إلیها هذا البحث هی أن علماء الدین کان لهم دور فاعل فی ایجاد المدارس الحدیثة فی ایران. یستخدم هذا البحث اسلوب معرفة الظواهر ویجمع الأدلة والوثائق التاریخیة لیثبت أنّ مواجهة علماء الدین للمدارس الحدیثة لم تتخذ طابعاً انفعالیاً, وانما تقبّلوا التربیة المدرسیة کاسلوب تربوی جدید وکان لهم دور فاعل فی ایجاد هذه المدارس ونشرها. تظهر الشواهد التاریخیة أن علماء الدین کان لهم دور المشجّع والداعم والمشارک فی ایجاد هذه المدارس. کما أن هذه القوّة الاجتماعیة اضطلعت بدور فاعل فی توسیع التربیة المدرسیة والترویج لها, واستفادوا من هذا الجهاز التربوی لنشر العلوم والفنون الجدیدة بین المسلمین.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، محمود. (1395). عنوان فارسی: روحانیان و مدارس جدید در ایران (عنوان عربی: علماء الدین والمدارس الحدیثة فی ایران). تربیت اسلامی، 10(22)، 107-130. SID. https://sid.ir/paper/508413/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی محمود. عنوان فارسی: روحانیان و مدارس جدید در ایران (عنوان عربی: علماء الدین والمدارس الحدیثة فی ایران). تربیت اسلامی[Internet]. 1395؛10(22):107-130. Available from: https://sid.ir/paper/508413/fa

    IEEE: کپی

    محمود محمدی، “عنوان فارسی: روحانیان و مدارس جدید در ایران (عنوان عربی: علماء الدین والمدارس الحدیثة فی ایران)،” تربیت اسلامی، vol. 10، no. 22، pp. 107–130، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/508413/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا