مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,501
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,117
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون هوش چندگانه

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 105

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون هوش چندگانه می باشد. جامعه تحقیق, دانش آموزان دبیرستان های تهران در سال تحصیلی 1392-1391 است. گروه نمونه با حجم 374 نفر, دانش آموزان پایه دوم و سوم دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی از محدوده شمال, مرکز و جنوب شهر تهران هستند. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای است. سوال های ابزار از ترجمه پرسشنامه های چاپمن و چسلت, مکنزی و ایوانکو, تری آرمسترانگ, آزمون مرکز مشاوره بیرمینگهام و آزمون منتشر شده توسط انتشارات ITC حاصل شد. این سوالات پس از اصلاح اساتید, بر گروه نمونه ای با حجم 44 نفر به طور مقدماتی اجرا شد و با استفاده از همسانی درونی, سوال های نامناسب آن حذف گردید. 180 سوال باقی ماند و به اجرا گذاشته شد. اعتبار پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ برای مقیاس های, طبیعت گرایی 0.86, درون فردی 0.765, میان فردی 0.825, موسیقیایی 0.89, بدنی ـ جنبشی 0.83, دیداری ـ فضایی 0.8, منطقی ـ ریاضی 0.83, کلامی0.82  و کل پرسشنامه 0.96 برآورد شد. تحلیل عاملی هر مقیاس به منظور ارزیابی روایی سازه نشان داد مقیاس های, طبیعت گرایی 3 عامل و 15 سوال, درون فردی 4 عامل و 15 سوال, میان فردی 4 عامل و 14 سوال, موسیقیایی 3 عامل و 15 سوال, بدنی ـ جنبشی 4 عامل و 18 سوال, دیداری ـ فضایی 6 عامل و 22 سوال, منطقی ـ ریاضی 4 عامل و 16 سوال, کلامی 4 عامل و 17 سوال دارند. پرسشنامه به دست آمده در مجموع 132 سوال دارد. اعتبار آن 0.95 و اعتبار مقیاس های آن بین0.74  و 0.85 است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفی، حسن پاشا، رضاخانی، سیمین دخت، و داوری بینا، منیژه. (1393). بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون هوش چندگانه. تحقیقات روانشناختی، 6(24)، 82-105. SID. https://sid.ir/paper/508474/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی حسن پاشا، رضاخانی سیمین دخت، داوری بینا منیژه. بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون هوش چندگانه. تحقیقات روانشناختی[Internet]. 1393؛6(24):82-105. Available from: https://sid.ir/paper/508474/fa

    IEEE: کپی

    حسن پاشا شریفی، سیمین دخت رضاخانی، و منیژه داوری بینا، “بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون هوش چندگانه،” تحقیقات روانشناختی، vol. 6، no. 24، pp. 82–105، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/508474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button