مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

931
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

416
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی کالایی شدن احساسات در روابط اجتماعی (مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ)

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 29

چکیده

 در دهه های اخیر, تغییرات اجتماعی و رشد بخش خدمات, فضایی ایجاد کرده که طی آن احساسات افراد در روابط اجتماعی به ابژه تبدیل شده است. این روند در حوزه جامعه شناسی احساسات, «کالایی شدن احساسات» نام دارد و هدف مقاله حاضر, تفسیر بازنمایی کالایی شدن احساسات در یک فیلم سینمایی است. برای رسیدن به هدف فوق, فیلم سینمایی آرایش غلیظ به شیوه «نمونه گیری هدفمند» برای مطالعه انتخاب شد. روش تحلیل این مقاله, تحلیل روایت و متعلق به پارادایم تفسیری است. نتایج نشان می دهد گفتمان فیلم آرایش غلیظ, اقتصاد مبتنی بر مشاغل خدماتی را بازنمایی می کند که طی آن از کنشگران انتظار می رود بر احساسات خود به مثابه سرمایه, حساب باز کنند و آنها را برای رسیدن به منافع مادی, وارد مبادلات و روابط اقتصادی کنند. این گفتمان, خط داستانی را به کار می گیرد تا نشان دهد شخصیت های فیلم که همگی در بخش خدمات مشغول به کار هستند, بر احساسات خود «کار احساسی» انجام می دهند تا آن احساسات را متناسب با سازوکار شغلی خود بروز دهند و به هدف خود برسند. دراین راستا, «قواعد احساسات» این مشاغل, به دلیل فردی شدن بیش از اندازه جریان کار و نه به دلیل نهادمند و قاعده مندشدن رویه کار, فروش احساسات را از افراد طلب می کنند. این فروش, درواقع نوعی قمار بر سر احساسات است که در آن رسیدن به پول, نهایت کنشگری خواهد بود. از منظر گفتمان فیلم, شخصیت های فیلم در روند کالایی شدن احساسات, هیچ یک به هدف خود نمی رسند و همگی شکست می خورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقابابایی، احسان، و کیانپور، مسعود. (1396). بازنمایی کالایی شدن احساسات در روابط اجتماعی (مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 28(4 (پیاپی 68) )، 19-29. SID. https://sid.ir/paper/508863/fa

    Vancouver: کپی

    آقابابایی احسان، کیانپور مسعود. بازنمایی کالایی شدن احساسات در روابط اجتماعی (مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1396؛28(4 (پیاپی 68) ):19-29. Available from: https://sid.ir/paper/508863/fa

    IEEE: کپی

    احسان آقابابایی، و مسعود کیانپور، “بازنمایی کالایی شدن احساسات در روابط اجتماعی (مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ)،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 28، no. 4 (پیاپی 68) ، pp. 19–29، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/508863/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button