مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش ذهن آگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظه ی بیماران دچار سکته ی مغزی ایسکمیک

صفحات

 صفحه شروع 961 | صفحه پایان 968

چکیده

 مقدمه: مشکلات مربوط به حافظه, یکی از شایع ترین اختلالات شناختی است که بیماران را بعد از سکته ی مغزی تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی میزان اثربخشی درمان مبتنی بر آموزش یادآوری خاص و آموزش ذهن آگاهی در بهبود حافظه ی بیماران مبتلا به دچار سکته ی مغزی ایسکمیک بود.روش ها: در این پژوهش, روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بین دو گروه اجرا گردید. 16 بیمار مبتلا به دچار سکته ی مغزی ایسکمیک به روش نمونه گیری در دسترس از میان بیماران مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال 1393, انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه های مورد مطالعه شامل دو گروه آموزش ذهن آگاهی  (n=8)و آموزش یادآوری خاص (n=8) بودند. مداخلات آموزشی بر روی دو گروه مورد مطالعه انجام شد و سپس, بیماران با استفاده از پرسش نامه ی حافظه ی آینده نگر گذشته نگر مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: اندازه ی اثر آموزش ذهن آگاهی برابر 4.5 و اندازه ی اثر آموزش یادآوری خاص برابر 2.3 به دست آمد که نشان دهنده ی میزان تاثیر زیاد درمانی در هر دو گروه بود. در مقایسه ی نتایج دو گروه با آزمون ANCOVA, در نمره ی کل حافظه بین دو گروه تفاوت معنی داری یافت شد (P<0.05) و علاوه بر این, در زیرمقیاس حافظه ی آینده نگر نیز بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: مطابق یافته های این پژوهش, دو روش آموزش ذهن آگاهی و آموزش یادآوری خاص, منجر به بهبود حافظه ی بیماران دچار سکته ی مغزی ایسکمیک می شوند و روش آموزش ذهن آگاهی اثربخشی بیشتری بر حافظه ی آینده نگر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کریمیان، نگار، نشاط دوست، حمیدطاهر، عسگری، کریم، عریضی، حمیدرضا، و نجفی، محمدرضا. (1396). مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش ذهن آگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظه ی بیماران دچار سکته ی مغزی ایسکمیک. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 35(441)، 961-968. SID. https://sid.ir/paper/50925/fa

    Vancouver: کپی

    کریمیان نگار، نشاط دوست حمیدطاهر، عسگری کریم، عریضی حمیدرضا، نجفی محمدرضا. مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش ذهن آگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظه ی بیماران دچار سکته ی مغزی ایسکمیک. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1396؛35(441):961-968. Available from: https://sid.ir/paper/50925/fa

    IEEE: کپی

    نگار کریمیان، حمیدطاهر نشاط دوست، کریم عسگری، حمیدرضا عریضی، و محمدرضا نجفی، “مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش ذهن آگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظه ی بیماران دچار سکته ی مغزی ایسکمیک،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 35، no. 441، pp. 961–968، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button