مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,471
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

417
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سه روش بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی، گفتگو در گروه های کوچک به روش مشارکتی و سخنرانی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 239

چکیده

 هدف از اجرای این پژوهش, بررسی تاثیر سه روش بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی, گفتگو در گروه های کوچک به روش مشارکتی درباره معماهای اخلاقی و سخنرانی درباره موضوعات اخلاقی, بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان بود. به منظور دست یابی به این هدف, از بین کلیه مدارس متوسطه دخترانه منطقه 18 تهران, یک مدرسه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد, سپس از میان دانش آموزان پایه دوم آن و از طریق روش انتخاب و واگذاری تصادفی, 77 نفر در قالب دو گروه آزمایشی (بحث گروهی مرکب از 23 نفر, گفتگو در گروه های کوچک, مرکب از 26 نفر) و گروه گواه (روش سخنرانی, مرکب از 28 نفر) قرار گرفتند. جهت اجرای تحقیق از طرح تجربی پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. به منظور سنجش قضاوت اخلاقی دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون, از آزمون تعریف مسایل (DIT) استفاده شد و شاخص پایایی آن مورد تایید قرار گرفت (a=0.86). پس از اجرای پیش آزمون, مداخله آموزشی شامل بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی, گفتگو در گروه های کوچک درباره معماهای اخلاقی و سخنرانی معلم درباره موضوعات اخلاقی به مدت 12 جلسه به ترتیب به گروه های بحث گروهی, گفتگو در گروه های کوچک و سخنرانی ارائه شد. داده ها با استفاده از آزمون های t, تحلیل واریانس, تحلیل کواریانس, آزمون ویل کاکسون برای رتبه های علامت گذاری شده و مجذور کای (خی دو) تحلیل شد و نشان داده شد که: دو روش گفتگو در گروه های کوچک و بحث گروهی, تاثیر مثبت و معنی داری بر رشد استدلال اخلاقی دانش آموزان داشته اند و روش سخنرانی تاثیری نداشته است, تاثیر روش گفتگو در گروه های کوچک بر رشد استدلال اخلاقی دانش آموزان, از تاثیر روش بحث گروهی بیشتر بوده است, اعضا دو گروه بحث گروهی و گفتگو در گروه های کوچک, از نظر ارتقا به مرحله بالاتر قضاوت اخلاقی, در مقایسه با اعضا گروه سخنرانی, عملکرد بهتری داشته اند که از نظر آماری معنی دار بود. همچنین تحلیل کوواریانس نشان داد که تغییرات مثبت ایجاد شده در قضاوت اخلاقی اعضا دو گروه بحث گروهی و گفتگو در گروه های کوچک, ناشی از اجرای پیش آزمون DIT و آشنایی با مواد آزمون نبوده است, بلکه شرکت در گروه های آزمایشی سبب ارتقای قضاوت اخلاقی آنها شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، فرهاد، باقری، خسرو، و صادق زاده قمصری، علیرضا. (1393). تاثیر سه روش بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی, گفتگو در گروه های کوچک به روش مشارکتی و سخنرانی, بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 9(33)، 195-239. SID. https://sid.ir/paper/509631/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی فرهاد، باقری خسرو، صادق زاده قمصری علیرضا. تاثیر سه روش بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی, گفتگو در گروه های کوچک به روش مشارکتی و سخنرانی, بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1393؛9(33):195-239. Available from: https://sid.ir/paper/509631/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد کریمی، خسرو باقری، و علیرضا صادق زاده قمصری، “تاثیر سه روش بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی, گفتگو در گروه های کوچک به روش مشارکتی و سخنرانی, بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 9، no. 33، pp. 195–239، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/509631/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button