Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

157
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

87
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی پدیده عذرخواهی پزشکان متعاقب وقوع خطاهای پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: علی رغم تلاش بیمارستان ها، سرعت کاهش اشتباهات پزشکی هنوز هم آهسته است. بسیاری از خطاها اتفاق می افتد و هزاران بیمار و پزشک در اثر خطاهای پزشکی رنج می برند. اعضای سازمان های بهداشتی و درمانی، عموماً برای افشای خطاهای پزشکی و عذرخواهی از فرد آسیب دیده، آموزشی نمی بینند و ممکن است از افشای خطا و عذرخواهی خودداری کنند. هدف این پژوهش، واکاوی پدیده عذرخواهی پزشکان متعاقب وقوع خطاهای پزشکی است. مواد و روش ها: روش پژوهش، کیفی (مبتنی بر مصاحبه) با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. داده ها با انتخاب هدفمند 25 نفر از پزشکان و دستیاران ارشد شاغل در بیمارستان های شهید محمدی، کودکان و خلیج فارس بندرعباس از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری شد. استراتژی تحلیل داده ها، تحلیل مضمون است بدین منظور از نرم افزار MAXQDA 10 کمک گرفته شد. بازه زمانی پژوهش سال 98-1397 است. یافته ها: در این پژوهش سه مضمون فراگیر (پیشایندها، پدیده عذرخواهی پزشکان و پیامدها)، هشت مضمون سازمان دهنده (هنجارهای جامعه پزشکی، عوامل اجتماعی، عوامل فردی، اجزای عذرخواهی، شرایط عذرخواهی، کسب مقبولیت اجتماعی، فشارهای درونی و بیرونی و تسهیل شرایط درمان برای بیمار و پزشک) و 27 مضمون پایه شناسایی شد. ملاحظات اخلاقی: برای انجام پژوهش کد اخلاق با شناسه ir. hums. rec. 1397. 237 از کمیته اخلاق دریافت شد. برای داوطلبانه بودن شرکت در پژوهش ابتدا فرم رضایت نامه کتبی به افراد داده شد و پس از اعلام رضایت، اجازه برای مصاحبه و یادداشت برداری کسب شد. در زمینه محرمانه بودن اطاعات شخصی به آن ها اطمینان داده شد. نتیجه گیری: ترس از تبعات قانونی و از دست دادن اعتبار باعث می شود که پزشکان را در ارائه عذرخواهی محتاط تر، اما مؤلفه های آموزش، فرهنگ و ویژگی شخصیتی، ارائه و پذیرش عذرخواهی را تسهیل می کنند. از سویی دیگر، انجام عذرخواهی روابط بیمار و پزشک را بهبود داده و از بروز مشکلاتی مانند فشارهای روحی و روانی و پیگیری قانونی جلوگیری می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقرزاده، طاهره، ضرغامی فرد، مژگان، و حیرانی، علی. (1399). واکاوی پدیده عذرخواهی پزشکان متعاقب وقوع خطاهای پزشکی. اخلاق پزشکی، 14(45 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/509881/fa

    Vancouver: کپی

    باقرزاده طاهره، ضرغامی فرد مژگان، حیرانی علی. واکاوی پدیده عذرخواهی پزشکان متعاقب وقوع خطاهای پزشکی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1399؛14(45 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/509881/fa

    IEEE: کپی

    طاهره باقرزاده، مژگان ضرغامی فرد، و علی حیرانی، “واکاوی پدیده عذرخواهی پزشکان متعاقب وقوع خطاهای پزشکی،” اخلاق پزشکی، vol. 14، no. 45 ، pp. 00–00، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/509881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا