مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

277
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

114
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مامایی با استفاده از پرسشنامه جامع ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف برخورداری ماماها از صلاحیت مراقبت معنوی به عنوان یکی از اعضای گروه سلامت, از اهمیت ویژه ای برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد و جامعه برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر سطح سلامت معنوی دانشجویان مامایی انجام گردیده است. مواد و روش ها این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون روی 56 نفر از دانشجویان واجد شرایط کارشناسی مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کرج در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه جامع سلامت معنوی در جمعیت ایرانی استفاده شد. جلسات آموزش گروهی در مدت 16 ساعت به صورت نظری برگزار شد. برای تحلیل داده ها از میانگین, انحراف معیار و آزمون های تحلیلی ناپارامتری فریدمن و ویلکاکسون با استفاده از نسخه SPSS 19 استفاده شد. یافته ها میانگین و رتبه نمرات سلامت معنوی (در هر سه سازه بینش, گرایش و رفتار) پس از آموزش افزایش معنی دار داشت. همچنین میانگین نمره سلامت معنوی یک ماه پس از آموزش افزایش معنی دار داشت (p<0. 0001). بیشترین نمره سلامت معنوی مربوط به بلافاصله پس از آموزش بود و تفاوت معنی داری بین نمرات بلافاصله و یک ماه پس از آموزش وجود نداشت (به ترتیب p=0/655, p=0/851). بین سن, معدل و ترم تحصیلی شرکت کنندگان با تفاوت میانگین نمرات سلامت معنوی ارتباط معناداری مشاهده نشد (p>0. 05). ملاحظات اخلاقی پس از توضیح درباره اهداف پژوهش و محرمانگی اطلاعات, رضایت شفاهی شرکت کنندگان کسب گردید. نتیجه گیری یافته ها بر تاثیر برنامه آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مورد مطالعه دلالت دارد. از این رو گنجانیدن آموزش سلامت و مراقبت معنوی در برنامه درسی دانشجویان مامایی توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهبودی، سکینه، عباسی، محمود، اکرمی، فروزان، فرید، ملیحه، و اکبری کامرانی، مهناز. (1398). اثربخشی مداخله آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مامایی با استفاده از پرسشنامه جامع ایرانی. اخلاق پزشکی، 13(44 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/510110/fa

    Vancouver: کپی

    بهبودی سکینه، عباسی محمود، اکرمی فروزان، فرید ملیحه، اکبری کامرانی مهناز. اثربخشی مداخله آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مامایی با استفاده از پرسشنامه جامع ایرانی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1398؛13(44 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/510110/fa

    IEEE: کپی

    سکینه بهبودی، محمود عباسی، فروزان اکرمی، ملیحه فرید، و مهناز اکبری کامرانی، “اثربخشی مداخله آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مامایی با استفاده از پرسشنامه جامع ایرانی،” اخلاق پزشکی، vol. 13، no. 44 ، pp. 00–00، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/510110/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button