مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

172
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای رضایت و عملکرد گروهان های دانشجویی در دو گروهان دارای سبک های رهبری متفاوت

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 155

چکیده

 زمینه و هدف: در دانشگاه های نظامی, فرماندهان صف, مسوولیت آموزش و تربیت دانشجویان را به عهده دارند و به همین دلیل از تاثیرگذارترین عناصر در زندگی دانشجویان محسوب می شوند. این مقاله به مقایسه رضایت دانشجویان و عملکرد گروهان های دانشجویی در دو گروهانی می پردازد که یکی از آن ها دارای فرماندهی با سبک رهبری رابطه مدار و دیگری دارای فرماندهی با سبک رهبری وظیفه مدار است و قصد دارد بررسی نماید که کدامیک از این سبک های رهبری, می تواند رضایت بیشتر و عملکرد بالاتری را سبب شود.روش: این تحقیق به صورت تجربی (شبه آزمایشگاهی) و به شکل مقایسه ای انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق را فرماندهان صف منتخب (11 فرمانده), دانشجویان آن ها (290 دانشجو), فرماندهان مافوق, همکاران فرمانده و سرگروهبان های دانشجویی مرتبط (67 نفر) تشکیل داده که تقریبا تمامی آن ها مورد پرسش قرار گرفته و 220 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. از بین فرماندهان صف, با کمک پرسشنامه های معتبر, رابطه مدارترین و وظیفه مدارترین فرمانده صف انتخاب شده و در شرایط برابر, دانشجویان آن ها از نظر میزان رضایتمندی و عملکرد جمعی, مورد بررسی قرار گرفته اند؛ روایی پرسشنامه ها با نظر خبرگان و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ (0.88) تایید گردید و داده ها با استفاده از آزمون تی دو جمله ای تحلیل شدند.یافته ها و نتایج: تحلیل داده های جمع آوری شده نشان داد که گروهانی که دارای سبک رهبری رابطه مدار است در تمام شاخص های عملکردی شامل انضباط, اخلاق, حمیت قسمتی و موفقیت علمی, به طور معناداری امتیاز بالاتری دارد و در شاخص های رضایت از زندگی دانشجویی نیز این گروهان در رضایت از فرمانده, امتیاز بالاتری کسب نمود اما در رضایت از شرایط زندگی دانشجویی, تفاوت معنادار نبود. این نتایج به خوبی گویای این امر است که فرماندهان صف رابطه مدار, در جلب رضایت دانشجویان و به مراتب در دستیابی به عملکرد بالاتر, موفق تر هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی، مسعود. (1393). بررسی مقایسه ای رضایت و عملکرد گروهان های دانشجویی در دو گروهان دارای سبک های رهبری متفاوت. پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 9(1 )، 135-155. SID. https://sid.ir/paper/510761/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی مسعود. بررسی مقایسه ای رضایت و عملکرد گروهان های دانشجویی در دو گروهان دارای سبک های رهبری متفاوت. پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)[Internet]. 1393؛9(1 ):135-155. Available from: https://sid.ir/paper/510761/fa

    IEEE: کپی

    مسعود سلطانی، “بررسی مقایسه ای رضایت و عملکرد گروهان های دانشجویی در دو گروهان دارای سبک های رهبری متفاوت،” پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، vol. 9، no. 1 ، pp. 135–155، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/510761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button