مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روان شناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 58

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی روابط بین نیازهای اساسی روان شناختی, انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان در درس انگلیسی به روش الگویابی معادلات ساختاری بود. بدین منظور, 423 نفر از دانش آموزان سال دوم و سوم دوره متوسطه شهر ابهر (127 پسر و 296 دختر) با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای اساسی روان شناختی ایلاردی و همکاران (1993)؛ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1989) و درگیری تحصیلی آسور, کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافته های به دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که برآورده شدن نیازهای اساسی روان شناختی, اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی, تنظیم درون فکنی شده و تنظیم همانند شده دارد, اثر مستقیم نیازهای اساسی روان شناختی بر روی بی انگیزگی, منفی و معنادار؛ اما تاثیر آن بر انگیزش بیرونی معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه برآورده شدن نیازهای اساسی روان شناختی و درگیری تحصیلی از طریق انگیزش تحصیلی میانجی گری شد. اثر مستقیم انگیزش درونی و تنظیم همانند شده بر درگیری, مثبت و معنادار و اثر بی انگیزگی, منفی و معنادار بود؛ اما اثر تنظیم درون فکنی شده و بیرونی بر درگیری معنادار نبود. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که نیازهای اساسی روان شناختی با واسطه گری انگیزش تحصیلی بر درگیری در درس انگلیسی تاثیر دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامعلی لواسانی، مسعود، خضری آذر، هیمن، صالح نجفی، مهسا، و مالکی، اسداله. (1396). الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روان شناختی, انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(43 )، 35-58. SID. https://sid.ir/paper/511231/fa

    Vancouver: کپی

    غلامعلی لواسانی مسعود، خضری آذر هیمن، صالح نجفی مهسا، مالکی اسداله. الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روان شناختی, انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛13(43 ):35-58. Available from: https://sid.ir/paper/511231/fa

    IEEE: کپی

    مسعود غلامعلی لواسانی، هیمن خضری آذر، مهسا صالح نجفی، و اسداله مالکی، “الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روان شناختی, انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 13، no. 43 ، pp. 35–58، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511231/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button