Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,245
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,807
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و بررسی ویژگی های مطلوب عناصر برنامه درسی برای نیل به پرورش مهارت های حل مساله در درس مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 100 | صفحه پایان 135

چکیده

 این پژوهش با هدف شناسایی و بررسی ویژگی های مطلوب عناصر برنامه درسی برای نیل به پرورش مهارت های حل مساله در درس مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی تحصیلی انجام گرفته است. روش پژوهش زمینه ای و از نوع تحقیقات کاربردی بوده است. بستر تحقق شامل کتاب ها, مقاله ها و نوشته های مرتبط با موضوع پژوهش بود که جهت نمونه گیری به علت کثرت منابع در این حوزه, از مکتوبات چاپی و الکترونیکی که برای محقق قابل دسترسی بود, استفاده شد. در این پژوهش, جهت گردآوری اطلاعات از فیش برداری استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش به شیوه تحلیل مضمون بود و یافته ها در قالب شبکه مضامین پایه, سازمان دهنده و فراگیر, دسته بندی و سازماندهی شدند. یافته های پژوهش بیانگر این بود که برنامه درسی موردنظر شامل یک مضمون فراگیر, 9 مضمون سازمان دهنده و 46 مضمون پایه بود: 1. هدف ها: رشد عقلانی, پرورش مهارت های فرآیندی و توانمندی های عاطفی, تقویت مهارت های اساسی یادگیری, تربیت اخلاقی و شهروند مطلوب, پرورش توانایی یادگیری خودراهبری, 2. محتوا: فعالیت محور, منطقی و صریح بودن؛ 3. مواد و منابع آموزشی: ارتباط با موضوع یادگیری, پوشش دادن موضوع یادگیری, تناسب با هدف های برنامه درسی, تناسب با ویژگی ها, نیازها و علایق دانش آموزان؛ 4. راهبردهای یاددهی - یادگیری: تعاملی, کاربردی, اکتشافی و کاوشگرانه بودن؛ 5. فعالیت های یادگیری: ارتباط با هدف های برنامه درسی, پرورش مهارت های سطوح بالا, ترغیب یادگیرنده به فعالیت گروهی, 6. محیط یادگیری: رعایت ویژگی های فضایی - کالبدی و روانی – عاطفی؛ 7. نفش یادگیرنده: فعال, اجتماعی و خلاق بودن؛ 8. نقش معلم: راهنما, مشاور و تسهیل گر یادگیری 9. ارزشیابی: منطقی و مبتنی بودن بر شواهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیم پورکومله، سمیرا، نادری، عزت اله، و سیف نراقی، مریم. (1396). شناسایی و بررسی ویژگی های مطلوب عناصر برنامه درسی برای نیل به پرورش مهارت های حل مساله در درس مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی تحصیلی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 6(16 )، 100-135. SID. https://sid.ir/paper/511833/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیم پورکومله سمیرا، نادری عزت اله، سیف نراقی مریم. شناسایی و بررسی ویژگی های مطلوب عناصر برنامه درسی برای نیل به پرورش مهارت های حل مساله در درس مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی تحصیلی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1396؛6(16 ):100-135. Available from: https://sid.ir/paper/511833/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا ابراهیم پورکومله، عزت اله نادری، و مریم سیف نراقی، “شناسایی و بررسی ویژگی های مطلوب عناصر برنامه درسی برای نیل به پرورش مهارت های حل مساله در درس مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی تحصیلی،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 6، no. 16 ، pp. 100–135، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا