مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانواده های دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 تحقیق حاضر, بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانواده های دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود. 60 نفر از والدین که فرزندان آنها دارای علائم اختلال نقص توجه - بیش فعالی بودند, به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای خوشه ای انتخاب شدند, سپس نمونه ها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 7 جلسه مداخلات آموزش الگوی ارتباطی زوجین را دریافت کردند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل از دو پرسشنامه ی عملکرد خانواده و علایم مرضی کودک در مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها نشان داد که برنامه ی آموزش الگوی ارتباطی زوجین منجر به افزایش عملکرد خانواده و زیر مقیاس های آن شامل ارتباط, آمیزش عاطفی, ایفای نقش, حل مشکل, همراهی عاطفی, کنترل رفتار و عملکرد کلی خانواده می گردد (p<0.05). در نتیجه علایم اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی در کودکان این خانواده ها کاهش یافت (p<0.05). پژوهش حاضر نشان می دهد آموزش الگوی ارتباطی زوجین به والدین می تواند عملکرد خانواده و زیر مقیاس های عملکرد خانواده شامل ارتباط, آمیزش عاطفی, ایفای نقش, حل مشکل, همراهی عاطفی,کنترل رفتار و عملکرد کلی آن را به صورت معنی داری افزایش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریعت، ارغوان، ملک پور، مختار، و قمرانی، امیر. (1394). اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانواده های دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 5(17 )، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/512138/fa

    Vancouver: کپی

    شریعت ارغوان، ملک پور مختار، قمرانی امیر. اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانواده های دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1394؛5(17 ):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/512138/fa

    IEEE: کپی

    ارغوان شریعت، مختار ملک پور، و امیر قمرانی، “اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانواده های دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 5، no. 17 ، pp. 1–24، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/512138/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button