مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

461
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر تمرین 30-20-10 بر شاخص های فیزیولوژیایی و سلامت روان دانشجویان غیرفعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد هندیجان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی تمرین 30-20-10 بر توان هوازی ,سلامت روان, ضربان قلب, فشار خون و درک میزان تلاش بود.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیم تجربی بود که در آن, 40 دانشجوی پسر با میانگین سنی 25.2±6.5 سال, قد 175.22±4.05 سانتی متر , وزن 80.4±10.33 شاخص توده بدنی 26.25±4.3 کیلوگرم بر مترمربع,VO2max 25.18±6.5 میلی لیتر بر کیلوگرم بودند. عملکرد هوازی, سلامت روان, فشار خون, ضربان قلب و میزان درک تلاش (مقیاس بورگ) دانشجویان پیش و پس از اجرای ده جلسه تمرین 30- 20- 10 اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون t همبسته و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 0.05 تحلیل شدند.نتایج: پس از اجرای برنامه تمرینی, شاخص توان هوازی(VO2max) (25±6.5 در مقابل 29.17±4.5), افزایشی معنی دار را نشان داد (P£0.05), درحالی که میزان درک تلاش (18.5±1.2 در مقابل 16.2±3.7), شاخص فشار خون سیستولیک (141±20 در مقابل 133±22) و سلامت روان (22.08±4.17 در مقابل 18.01±5.69), کاهشی معنی دار را به نمایش گذاشتند (P£0.05).نتیجه گیری: تمرین 30-20-10 سبب بهبود شاخص های روانی و فیزیولوژیایی افراد غیرفعال, به طور هم زمان می شود؛ درنتیجه, این نوع تمرین ها می توانند در کلاس های تربیت بدنی دانشگاه ها برای کسب حداکثر مزایای روانی و فیزیولوژیایی از حداقل حجم تمرینی استفاده شوند؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده, به کارگیری شیوه تمرین 30-20-10 (یا شیوه های مشابه و جدید تمرینی) برای افراد غیرفعال (دانشجویان) به جای استفاده از تمرین های تکراری و ملال آور در کلاس های تربیت بدنی توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اصل محمدی زاده، محمود، باقرنیا، رحمان، فروزنده، ابراهیم، و افراسیابی، صالح. (1393). بررسی تاثیر تمرین 30-20-10 بر شاخص های فیزیولوژیایی و سلامت روان دانشجویان غیرفعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد هندیجان. دانشور پزشکی، 21(112)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/512739/fa

    Vancouver: کپی

    اصل محمدی زاده محمود، باقرنیا رحمان، فروزنده ابراهیم، افراسیابی صالح. بررسی تاثیر تمرین 30-20-10 بر شاخص های فیزیولوژیایی و سلامت روان دانشجویان غیرفعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد هندیجان. دانشور پزشکی[Internet]. 1393؛21(112):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/512739/fa

    IEEE: کپی

    محمود اصل محمدی زاده، رحمان باقرنیا، ابراهیم فروزنده، و صالح افراسیابی، “بررسی تاثیر تمرین 30-20-10 بر شاخص های فیزیولوژیایی و سلامت روان دانشجویان غیرفعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد هندیجان،” دانشور پزشکی، vol. 21، no. 112، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/512739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button