Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

857
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

437
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 192

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کم توان ذهنی شهر یزد انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر کم توان ذهنی 11 تا 20 ساله را شامل می شدند که در سال تحصیلی 94-1393 در مدارس کم توان ذهنی شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 40 دانش آموز بود که به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 20 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب اجتماعی لاجرسا برای نوجوانان بود. برنامه آموزش مهارت های ارتباطی طی 12 جلسه 50 دقیقه ای به شرکت کنندگان گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ اضطراب اجتماعی و تمامی ابعاد آن تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشانگر آن بود که آموزش مهارت های ارتباطی باعث کاهش اضطراب اجتماعی و مولفه های آن, یعنی ترس از ارزیابی منفی, اجتناب و اندوه اجتماعی در موقعیت جدید و اجتناب و اندوه عمومی در دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. از این رو پیشنهاد می شود که بر آموزش مهارت های ارتباطی به دانش آموزان کم توان ذهنی تاکید شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگربفرویی، کاظم، زارعی حسین آبادی، مهدی، و امیدیان، مرتضی. (1395). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 6(21 )، 173-192. SID. https://sid.ir/paper/512955/fa

    Vancouver: کپی

    برزگربفرویی کاظم، زارعی حسین آبادی مهدی، امیدیان مرتضی. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1395؛6(21 ):173-192. Available from: https://sid.ir/paper/512955/fa

    IEEE: کپی

    کاظم برزگربفرویی، مهدی زارعی حسین آبادی، و مرتضی امیدیان، “اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کم توان ذهنی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 6، no. 21 ، pp. 173–192، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/512955/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا