Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

987
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

452
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبعیض در ارائه مراقبت های درمانی: یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف: تبعیض در مراقبت سلامت یکی از چالش های اصلی پیش روی مدیران نظام سلامت در کشورهای مختلف دنیا است و به عنوان پیامد اصلی بی عدالتی در خدمات سلامت می باشد. از این رو شناخت کامل پدیده تبعیض در مراقبت سلامت و تعیین سیاست های مقابله با آن ضروری است. این مطالعه با هدف شناسایی تجربیات ارائه دهندگان مراقبت های درمانی از تبعیض در مراقبت سلامت انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا از سال 1398 الی 1399 انجام گردید. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند با 16 شرکت کننده در دو بیمارستان دولتی و خصوصی در شهر تهران گردآوری شد. مشارکت کنندگان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه داشت. داده های به دست آمده با روش Graneheim و Lundman مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها, سه طبقه اصلی و هفت زیرطبقه فرعی پدیدار گردید. طبقه 1 اجبار سازمانی (رویه های سازمانی, کمبود نیروی انسانی)؛ طبقه 2 مغفولیت اخلاقی (کم توجهی به کرامت انسانی و کمبود آگاهی از اصول اخلاق پزشکی)؛ طبقه 3 تبعیض مثبت (در اختیارگذاشتن برخی امکانات برای بیمار, انجام دادن برخی خدمات اضافی برای بیمار, سابقه کار کارکنان). ملاحظات اخلاقی: این مقاله بخشی از رساله دکتری تخصصی پرستاری و دارای کد اخلاق IR. USWR. REC. 1398. 023 می باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه, مدیران ارشد نظام سلامت می توانند رویه های سازمانی ارائه مراقبت سلامت را مورد بازنگری قرار داده و همچنین بر روی افزایش سطح آگاهی ارائه دهندگان مراقبت سلامت همچون پزشکان و پرستاران درباره اصول اخلاق پزشکی تمرکز نمایند. علاوه بر این توصیه می شود, مدیران سیاست های ارائه مراقبت های درمانی را بر اساس نیازهای مراقبتی بیماران تبیین و نظارت لازم بر اجرای این سیاست ها را مورد توجه قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین آبادی فراهانی، محمدجواد، فلاحی خشکناب، مسعود، ارسلانی، نرگس، حسینی، محمدعلی، و محمدی، عیسی. (1399). تبعیض در ارائه مراقبت های درمانی: یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا. اخلاق پزشکی، 14(45 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/514203/fa

    Vancouver: کپی

    حسین آبادی فراهانی محمدجواد، فلاحی خشکناب مسعود، ارسلانی نرگس، حسینی محمدعلی، محمدی عیسی. تبعیض در ارائه مراقبت های درمانی: یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا. اخلاق پزشکی[Internet]. 1399؛14(45 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/514203/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد حسین آبادی فراهانی، مسعود فلاحی خشکناب، نرگس ارسلانی، محمدعلی حسینی، و عیسی محمدی، “تبعیض در ارائه مراقبت های درمانی: یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا،” اخلاق پزشکی، vol. 14، no. 45 ، pp. 00–00، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514203/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا